Как да не се заразим от грип, ако имаме болен у дома?

0

Как да не се заразим от грип, ако имаме болен вкъщи, за който трябва да се грижим? Този въпрос си задават мнозина в сезона на тази зараза.

Да се избегне напълно опасността, е твърде сложна задача. Рискът обаче може да бъде намален неколкократно, ако се спазват няколко правила.

Ако е възможно, изолирайте вашия пациент в самостоятелна стая. Не е желателно при него да влизат малки деца и членовете на семейството с хронични заболявания, както и ако у дома има бременна. Човекът, който ще го обслужва два ползва санитарна маска. Важно е да се знае, че тя не пропуска вирусите и е най-ефективна в първите 2,5 часа. Затова, снабдете се с повече от този артикул. Сменяйте постелъчното му бельо на 24 или на 48 часа особено, ако спи в една стая с друг човек. Причината е, че грипният вирус е във висока концентрация в слюнката, носния и дори в очния секрет. Когато те попаднат върху възглавницата и в завивките, лесно могат да инфектират и друг член от семейството. Освен постелъчното бельо, сменяйте всеки ден и кърпатата за лице на болния. Дори е желателно тя да не виси редом с кърпите на другите в банята. Проветрявайте поне два пъти стаята по 10 минути въпреки студа. През това време болният не бива да е в помещението. Имунитет срещу грипа създават не само ваксините, но и самото преболедуване. Ако щамът е от група А, човек може да не се разболее в продължение дори на три години. При щамовете от група В този период може да бъде дори до шест години. Мнозина се заблуждават, че са преболедували заразата, а на следващата зима пак боледуват. И се питат, защо? Отговорът е – боледували сте от различни щамове. За възстановяване след болестта лекарите препоръчват повече витамин С и В.   Следвай ме – Здраве

Грипна епидемия в София-град и област Хасково от събота

0
От утре грипна епидемия е обявена в област София-град, преустановява се учебната дейност в няколко общини в област Хасково, съобщиха от Министерството на здравеопазването. Със заповед на директора на Столична регионална здравна инспекция от утре, 27 януари, на територията на област София-град се обявява грипна епидемия. Ограничават се провеждането на профилактичните и планови действия в лечебните заведения, детските и женските консултации, ваксинациите и свижданията в болниците. СРЗИ е предписало на Регионалното управление по образованието София-град да се преустановят учебните занятия от 29 януари, понеделник, до края на учебната седмица – 2 февруари. РЗИ-Хасково е издало предписание за преустановяване на учебната дейност на територията на общините Хасково, Любимец, Симеоновград, Харманли и Стамболово, считано от 29.01.2018 г. до 31.01.2018 г., включително.   Следвай ме – Здраве  

За смеха

0
Архиепископ Йоан Шаховски превод: Силвия Николова Има два вида смях: светъл и тъмен. Външно те могат да бъдат различени по усмивката, по смеещите се очи. В себе си можем да ги различим по съпровождащия дух: ако няма ведра радост, тънко, меко веяние, което гали сърцето, смехът не е светъл. Ако в гърдите е жестоко и сухо, и усмивката е изкривена, смехът е страшен. Той е такъв всякога след анекдот , в който се осмива хармонията в света. Изкривяваната хармония в света изкривява душата на човека. Това се изразява в изкривяване на чертите на лицето. „Горко вам, преситените сега, защото ще изгладнеете” (Лук. 6:25). Заплачете! Защото ще видите, че сте се зарадвали не на това, на което може да се зарадва човек, а на това, което е достойно за мъка. „Благата усмивка” – това е огледалото на намерената хармония. Светците се усмихват, не се смеят. Смехът, като пълна чистота на радостта, е състояние на бъдещия век. Блажени вие, плачещите, защото ще се засмеете. Аскетичният опит за осветяване и преобразяване на човека дори съветва да се усмихваме, като не откриваме зъбите си (по-добре не много, по-мъничко радост,  отколкото дори само мимолетна нечистота в нея!). „Анекдотичният смях”, с който се смеят на филмовите ленти, в театрите, на пировете и купоните, където лесно се осмиват ближните, присмиват се на слабостите и на човешкото достойнство, на съвестта и на греховете, просто ей така, за веселбата и забравянето на печалта, без смисъл, и тшествалното му смесване с всичко друго, всичко това е болест на духа. Казано още по-точно: това е симптом за болестите на духа. В света на духовете живеят нечисти духове. Те стават видими върху лицата на „заливащите” се от смях … Ангелската радост озарява лицето с усмивка. „Хапливият” смях не е от Бога. Язителната усмивка, сарказмът на остротата – това е пародия на евангелската сол на мъдростта. Пародия, изкривяваща се в усмивка. „Остротата” на думите винаги се врязва в душата. Но остротата, дори да е еднаква при два ножа – този на хирурга и онзи на разбойника, произвежда напълно различни действия. Едната, като се врязва, пропуска небесната светлина и топлината на Духа, или като изрязва загноеното, изрязва мъртвостта. Другата – безблагодатната острота – реже, боде душата и често пъти убива. Остри са само светците, само святото е остро. Неприятните парфюми парадират с остротата си. Много хора в света се изострят в „проявяване на себе си” чрез тези остроти. Пределът на духовно нечистият смях е „омерическото хохотене”, хохотенето …Такъв смях настига хората недалече от обилните трапези. Този, който си угажда, благоговеещият пред тайната на своя живот, ще си отглежда точно такъв смях. Той съобразява своята усмивка дори пред Бога. Светите светители в света и плачат, и се усмихват като деца. Защото само у децата – истински вярващите хора в Христа, има чистота на живота, видима с телесните очи, дори личаща си в чертите на лицето. У децата всичко е просто и чисто, все още недокоснато от духа на тлението. Смъртта още не се е явила, като присмехулна гримаса, над смъртната природа. На тях им е дадена пролетта на живота като начало и като възпоминание за рая. И ето, те гледат чисто, смеят се чисто, говорят без лукавство, лесно плачат, лесно забравят своя плач … „Ако се не обърнете и не станете като деца, няма да влезете в Царството Небесно” (Мат. 18:3). Ясно е защо. Най-висша похвала за човека е да кажат за него: „Смее се като дете” – смях непорочен, близък до райската хармония.   Следвай ме – Вяра

Първа роботизирана цистектомия с изграждане на пикочен мехур у нас

0
Уролозите в Аджибадем Сити Клиник Болница Токуда извършиха първата у нас роботизирана цистектомия с изграждане на пикочен мехур. Отстраняването на пикочния мехур на пациента се налага поради онкологично заболяване. Обичайно в България цистектомията се извършва с отворен оперативен разрез. В Токуда от няколко години практиката е интервенцията да се извършва лапароскопски. Робот-асистираната цистектомия с хирургичната система DaVinci е естествена еволюция на уменията и технологичното развитие на урологичния екип, начело с д-р Калоян Давидов. В реализирането й участват още д-р Асен Александров, д-р Адриан Попов и операционна сестра Рая Чонкова. В рамките на продължила близо 6 часа операция, първо е отстранен пикочният мехур и прилежащите лимфни възли в малкия таз, а след това е изграден нов пикочен мехур от тънко черво на пациента. Това е резервоар, който създава механизъм за отвеждане на урината, възможно най-близък до естествения. Изграждането на такъв резервоар е алтернатива, която спестява необходимостта урината да се отвежда извън тялото през изкуствено създадени отвори и позволява пациентът да запази оптимално качество на живота. Предимствата на робот-асистираната цистектомия пред лапароскопската е в изключителната прецизност на робота. Системата разполага с десеткратно оптично увеличение, спрямо до 5 пъти при лапароскопската апаратура, което дава много по-добър поглед върху оперативното поле. Инструментите на Da Vinci са създадени с подвижността на човешка китка, която липсва на лапароскопския инструментариум и позволява изключителна хирургична прецизност. За пациента това означава минимална кръвозагуба, минимална травма и бързо възстановяване.   Следвай ме – Здраве

Грипна епидемия от утре в област Ямбол и община Габрово

0
Районната здравна инспекция  – Ямбол  обявява грипна епидемия на територията на област Ямбол  от утре, 26 януари 2018 г., с всички произтичащи от това противоепидемични мерки и преустановяване на учебните занятия за шест календарни дни – до 31 януари, включително, съобщиха от Министерството на здравеопазването. От утре грипна епидемия е обявена и на територията на община Габрово. Учебните занятия се преустановяват до 29 януари, включително. До второ нареждане се спират детските и женските консултации, свижданията в лечебните заведения за болнична помощ и провеждането на профилактични имунизации. Регионалните здравни инспекции следят епидемичните показатели и предприемат незабавни мерки, тъй като картината на заболяваемостта е динамична.   Следвай ме – Здраве

Грипна епидемия в Софийска и Бургаска област от утре

0
Районната здравна инспекция  – Софийска област обявява грипна епидемия на територията на цялата Софийска област от утре, 25 януари 2018г., с всички произтичащи от това противоепидемични мерки и преустановяване на учебните занятия за пет календарни дни, до 29 януари включително. Грипна епидемия е обявена и на територията на област Бургас. На Регионално управление на образованието в Бургас е препоръчано да бъдат преустановени учебните занятия от днес следобед до понеделник, 29 януари включително. До второ нареждане се преустановяват детските и женските консултации, свижданията в лечебните заведения за болнична помощ и провеждането на профилактични имунизации. Регионалните здравни инспекции следят епидемичните показатели и предприемат незабавни мерки, тъй като картината на заболяваемостта е динамична.   Следвай ме – Здраве

„Център за пациента“ отвори врати в Онкоболницата

0
За по-малко от два месеца подкрепа в него са получили над 1000 пациенти и техните близки В Университетската специализирана болница за активно лечение по онкология (УСБАЛО) започна да функционира нова структура „Център на пациента“. В нея работят трима психолози, а целта й е да оказва емоционална и друг вид немедицинска подкрепа на пациентите и техните близки по време на тежкия път на преодоляване на заболяването. Услугите на Центъра са безплатни за всички пациенти с онкологични заболявания и за техните близки. Формите, под които те получават подкрепа са различни. От 1 декември досега психолозите на болницата са оказали различен вид подкрепа на над 1000 души. Повечето от тези хора са имали нужда от специфична информация или внимание заради тревожното емоционално състояние, в което са изпаднали. За по-малко от два месеца психолозите в болницата са провели 72 индивидуални консултации с пациентите, както и 11 групови занятия, на които са присъствали 38 души. Консултираните близки на пациенти са 24. Пациентите, възползвали се от библиотеката в болницата за месец са 38. Все още е нисък броя на служителите на болницата, потърсили помощ от психолозите в Центъра – едва 6. Психолозите имат за задача и да проучват мнението на пациентите относно престоя им в болницата чрез предоставянето на анонимни анкети. Засега обаче броят на хората, които искат да дадат обратна връзка е малък. Въпреки това, резултатите от анкетите очертават някои тенденции. Като цяло пациентите са доволни от престоя си в болницата и биха продължили лечението си в нея, ако им се наложи. Масово пациентите биха желали да разполагат с повече информация за заболяването и лечението си около 77 % от запитаните. Най-голяма част от тях – почти 50 %, биха желали това да става чрез пряк разговор и информационни брошури. Сред основните препоръки към болницата е подобряването на битовите условия и на приема в лекарските кабинети. Също така на комуникацията медицински персонал-пациент. Нито един от анкетираните пациенти не се е оплакал, че му е било искано нерегламентирано доплащане или да направи „задължително“ избор на екип. На базата на тези резултати ръководството на болницата се опитва да подобри работата в нея. Към момента вече бе направен опит за реорганизация на приема в някои от структурите й. За цялостното решаване на този проблем и подобряването на битовите условия обаче са нужни доста средства за ремонт на клиниките. Осигуряването им е един от приоритетите на УСБАЛО. Работата на Центъра тепърва ще се развива. В него започва да функционира и група за арт-терапия на пациентите с онкологични заболявания. Тя ще се състои всяка седмица от 16.00 часа. Освен това, от февруари в Центъра ще се организират и тематични срещи по различни въпроси, които вълнуват пациентите, като хранене, живот след лечението, рехабилитация. Те ще се провеждат под формата на „Училище за пациенти“ с различни специалисти от УСБАЛО или гост-лектори. Координати на „Центъра за пациента“ – 02/8076298; 0879/564888.   Следвай ме – Здраве

Безплатни прегледи за рак на маточната шийка в “Майчин дом”

0
Специализираната болница по акушерство и гинекология  “Майчин дом” в София организира безплатни консултации за пациентки по повод Европейската седмица за борба с рака на маточната шийка, която започва днес. Прегледите в най-голямата акушеро-гинекологична бoлница у нас ще се провеждат между 29 януари и 2 февруари от 13 до 16 ч. Консултациите ще се извършват само с предварително записан час с обаждане между 13 и 15 ч. на телефон +359 2 9172 200. “Ракът на маточната шийка е социално значимо злокачествено заболяване, причинено от човешки папиломен вирус (HPV). В България има много висока заболяваемост и смъртност. Всеки един ден у нас умира жена, вследствие на рака на шийката на матката”, коментира изпълнителният директор на “Майчин дом” доц. Иван Костов. Редовните профилактични прегледи са от съществено значение за здравето на жената, защото ранното диагностициране на ракът на шийката на матката е определящо за по-нататъшното лечение. Това е и причината “Майчин дом” да създаде единствената по рода си в България лаборатория за изследване и установяване на различни заболявания, сред които е и човешки папиломен вирус. Новото оборудване отговаря на световните стандарти и позволява прецизно изпълнение на изследванията с точност до 100% и без възможност за грешка, понеже всички процеси се извършват от машините и няма човешка намеса. В лабораторията може да се диагностицират 80 от щамовете на HPV, в които влизат високо, средно и ниско рисковите от тях. Изслседване за HPV трябва да си правят всички, които водят полов живот. Вирусът се предава от контакт кожа в кожа и лигавица в лигавица. Ако се диагностицира пациент с HPV, дори високо рисков, това не значи, че има рак. “HPV обаче протича без симптоматика. Когато инфекцията с човешкия папиломен вирус продължава твърде дълго време, той влиза в клетките, променя генетичната информация и започва да се развива предрак, който може да премине в рак. Развитието на рака на маточната шийка също протича без симптоми. Затова профилактичните прегледи са изключително важни.”, обяснява доц. Костов. При наличието вече на злокачественото заболяване има един съществен признак при жената и това е контактното кървене, особено по време на полов акт и извън менструацията на жената. Това е сериозен знак и жената задължително трябва да потърси лекарска намеса. „Майчин дом“, като национален център за женско здраве, е болницата, която предлага пълна профилактика срещу човешки папиломни вируси. Това е първичната профилактака – ваксинацията. Вторичната, която е позната като цитонамазки, колпоскопия. И един съвсем нов метод –  спектрален анализ на шийката на матката със съвременния апарат LuViva, който дава възможност за дигностициране на предрака и рака на маточната шийка в различните му фази. “Апаратът LuViva извършва спектрален анализ на шийката в реално време чрез поляризирана светлина. Това осигурява различна биологична информация. Първо, определя концентрацията на химични елементи в тъканите и търси индикаторите за ранен стадий на рак. Второ, открива структурни промени в тъканта като удебеляване на епитела, размер на клетъчното ядро, съдържание на кръв и увеличаване на кръвния поток. В резултат се откриват евентуални структурни или химични изменения в клетката, които са показват наличието на заболяване.”, разказва за новата апаратура доц. Костов. Сканирането с този апарат не изисква тъканни проби или лабораторни изследвания. Продължителността на сканирането е 80 секунди и дава незабавен резултат. Благодарение на двете иновации в болницата, на висококвалифицираните професионалисти и на наличието на модерна техника за лапароскопски или безкръвни операции, “Майчин дом” е най-подходящото лечебно заведение за профилактика и лечение на рака на маточната шийка.   Независимо обаче от всички съвременни методи за лечение и диагностика доц. Костов е категоричен, че правилният подход при профилактиката на това заболяване е организираният масов скрининг. “Прегледите не трябва да бъдат спорадични – една жена решава, че тази година не се е преглеждала и отива на лекар и всеки сам го прави. Нужно е да има сериозен подход от страна на държавата под формата на организиран масов скрининг, за да се намали заболеваемостта и смъртността от ракът на маточната шийка.”, казва доц. Костов. Безплатни консултации: Записване на часове: от 13 до 15 ч. Телефон за записване на часове: +359 2 9172 200. Дати на провеждане на консултациите: от 29 януари до 2 февруари 2018 г. Часове на провеждане на консултациите: от 13 до 16 ч.   Следвай ме – Здраве

Становище на Св. Синод на БПЦ по Истанбулската конвенция

0
Становище на Светия Синод на Българската Православна църква – Българска Патриаршия по повод Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието срещу жените и домашното насилие, придобила обществена употреба като Истанбулска конвенция   Светият  Синод на БПЦ – БП, основавайки се на библейската истина: „И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.“ (Битие 1:27), като изразител на източноправославните християни, които съставляват огромното мнозинство от българските граждани, при зачитане на конституционния принцип за недискриминиране, основано на пол, както и утвърдените норми на международното право за равно третиране на мъжете и жените, подкрепя усилията на международните и европейски институции, както и органите на държавната власт в Република България, за защита на жените от всички форми на насилие, ЗАЯВЯВА, че е против въвеждането чрез Истанбулската конвенция на понятия, несъвместими с българския обществен ред, непознати в националната ни правна система, както и срещу прокарването на идеи, несъвместими с   вярата на Светата православна църква. Самият факт, че Истанбулската конвенция  поражда спорове в българското общество относно понятия, които въвежда, буди тревога. Няма обяснение и е неприемливо международен договор, който поражда несъмнено обществено несъгласие, да се внася в Народното събрание за обсъждане и ратифициране, без „Обяснителния доклад”, защото той  е източник на тълкуване на волята на законодателя. Предметният обхват на конвенцията е по обществено значими въпроси и общественото обсъждане следва да се провежда преди подписването на конвенцията, а не във финалната фаза на законодателния процес, когато се предлага за ратифициране. Българският парламент с позицията си по Истанбулската конвенция ще даде ясен знак дали се вслушва в гласа на народа или в други гласове. И дали  защитава теории, продукт на социалното инженерство и които засягат фундамента на обществото – човекът, неговата вяра, семейство и нравствени ценности. За Св. Синод на БПЦ-БП, мотивиран от тази принципна позиция,  е несъмнено, че Истанбулската конвенция надхвърля прокламираните цели въз основа на следното:
  1. Ясно следва да се каже, че големият проблем на Истанбулската конвенция не е нейният превод на български език, а нейният смисъл. Според чл. 81, параграф последен от Конвенцията, автентични са само английският и френският текст. Следователно, при тълкуването и прилагането на Конвенцията, българският превод (добър или лош) не е  меродавен – аргумент за това се съдържа и в чл. 33 от Виенската конвенция за правото на договорите. Мониторингът над България ще се осъществява в съответствие с автентичния текст. Следва да се припомни, че българският текст на международен договор се обнародва в Държавен вестник по правилата на чл. 25 от Закона за международните договори в Република България.
В автентичния текст на конвенцията понятието “джендър” (gender, genre) е категорично разграничено от понятието “пол” (sex) като ново, различно понятие, непознато в българския правен ред. Сам по себе си този факт е достатъчен за несъгласие. Полът може да бъде само биологично определен, защото мъжът и жената са Божие творение.
  1. В чл. 3 „Определения“ в б. „в“ се дефинира понятието „пол“ ”(gender) за целите на Конвенцията „пол“ означава социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете“.
    • Азбучна истина е, че определенията в международен договор или в закон относно употребените в тях понятия са ключ за тълкуването на съдържанието им. Очевидно е че определението се отнася до пол, различен от биологичния, защото последният няма потребност от легална дефиниция.
    • Не се нуждае от коментар честотата на употребата на термините „джендър”(gender) и „пол” (sex) в Конвенцията, факт показателен сам по себе си, за да внуши какъв е истинският смисъл на Конвенцията и какво преследва, извън благородните цели за защита на жените от насилие и домашно насилие. Тази именно честота на употреба на термина „джендър”(gender) обуславя необходимостта от определение в чл. 3, б. „в“ на понятието „пол“, т.е.„джендър”(gender) в автентичния текст, което статистически се изразява в следното:
  • Общо в Конвенцията терминът „джендър“(gender), и производните му е употребен 25 пъти (от които 4 пъти в преамбюла), а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 19 пъти, т.е. значително по-малко от дефинираното понятие „джендър”(gender), а в българската версия се употребява само „пол“;
  • Съвместна употреба на двете понятия се съдържа в чл. 3, б. „в“ и чл. 4, §.3; в преамбюла е записано „sexual violence and the potential for increased gender-based violence“, т.е. ”сексуално насилие” и „насилие, основано на gender – ориентация“.
  • В „Обяснителния доклад” към Конвенцията: терминът „джендър”(gender) и производните му е употребен 126 пъти, а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 89 пъти.
  1. Съществуването на определение за „пол“ или ”(gender) в автентичния текст в дефинитивна норма в международен договор или в националното законодателство, дори без да се обсъжда съдържанието му, само по себе си е проблем и буди категорично възражение, защото полът е биологично детерминиран – мъж и жена, а не е въпрос на самоопределяне.  
БПЦ не приема узаконяването на категории като „джендър”, „джендърна идентичност”, полът като „социално изградени роли”, „джендърно разбиране”, „нестериотипни джендърни роли” и пр.
  1. При систематическото, логическото и телеологично тълкуване на Конвенцията, а и от нейното заглавие, става пределно ясно, че субект на защита са жените и момичетата, т.е. единият от установените два пола. В този смисъл наличието на това определение за „пол“ или (gender) в автентичния текст е в противоречие със заглавието на Конвенцията и е извън контекста, освен ако не цели да се разшири обхватът на защита, какъвто е настоящия случай. Или най общо, в предметния обхват на защита чрез понятието (gender) попадат и лицата, които се определят със социален пол, различен от биологичния, а не само жените и момичетата.
  2. Определение за”(gender) не се съдържа в нито един от изброените в преамбюла на Истанбулската конвенция международни договори и актове. В националното ни законодателство не се дава определение за „пол“, нито се дефинират понятията „мъж“ и „жена“.
Неубедителни са твърденията, че в конвенцията не се въвежда понятието „трети пол“, тъй като в определението за пол или (gender ) в автентичния текст на Конвенцията се влага  съдържание, различно от двата биологични пола, макар това да не е изрично записано като „трети пол“. Некоректно е да се твърди, че понятието „пол“ или (gender) в автентичния текст се употребява само за целите на Конвенцията, тъй като най-общо в механизмите за нейното прилагане има редица задължения за промяна на националното законодателство. Според чл. 5, ал. 4 от Конституцията предимство имат международните договори пред националното законодателство, ако им противоречи. Законите  следва да бъдат в съответствие с Конституцията, което по необходимост би довело до конституционни промени. Българската конституция е ясна по отношение на принципа на недискриминация, включително и на основата на пол. Според чл. 6, ал. (2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние. Остава открит въпросът как се съвместява конституционното понятие „пол“ и понятието „пол“ по конвенцията, така както текстът е внесен на български език в Народното събрание.
  1. Будят безпокойство използваните изрази за вземане на мерки за изкореняване на обичаите и традициите, свързани със „стереотипните роли за мъжете и жените” (чл. 12, ал. 1 от Конвенцията).
  2. Чл. 4. §. 3 от Конвенцията гласи: „Прилагането на разпоредбите на настоящата Конвенция от страните, по-специално мерките за защита на правата на жертвите, трябва да бъде осигурено без всякаква дискриминация, основана на пол, социален пол, раса, цвят на кожата, език, религия, политически или други убеждения, национален или социален произход, принадлежност към национално малцинство, имуществено състояние, рождение, сексуална ориентация, идентичност, основана на пола, възраст, здравословно състояние, увреждания, семейно положение, статут на мигрант или на бежанец, или друг статут.“
Несъмнено тази норма няма необходимост от тълкуване, защото разпоредбата е категорична – има изброяване на пол и социален пол – „sex“ и „gender“.
  1. Ето защо, чл. 6 от Конвенцията не задължава държавите да прилагат “политики, основани (на пола),  както гласи българският превод, а да прилагат джендърна политика (genderpolicy), както гласи автентичният текст.
Несъмнено за Св. Синод е, че тези две разпоредби –  чл. 4, параграф 3 и чл. 6  от Конвенцията определят цялостното й прилагане в националното право. Резерви и декларации по тях са недопустими по смисъла на Конвенцията. 
  1. В т. 53 от „Обяснителния доклад” на Конвенцията става ясно кои група хора са включени в обхвата на защита – „Определени групи индивиди може също да търпят дискриминация на базата на половата си идентичност, което с прости думи означава, че социалният пол, с който те се идентифицират, не е в съответствие с биологичния пол, който им е бил приписан при раждането. Това включва категории индивиди, като например трансджендър и транссексуални хора, кросдресъри[1], травестити и други групи хора, които не отговарят на това, което обществото е установило като принадлежащо към категориите „мъжки“ и „женски.“
  2. В Резолюция на Европейския парламент от 12 септември 2017 г. относно предложението за решение на Съвета за сключване от Европейския съюз на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие (COM(2016)0109– 2016/0062(NLE) се казва:
  • т. „И“ –   като има предвид, че трябва да се предприемат мерки за справяне с нововъзникващото явление онлайн насилие, основано на пола, включително оскърбително отношение, тормоз и заплахи, особено на млади жени и момичета и ЛГБТИ лица;
  • т. „С“  като има предвид, че някои групи жени, като например жените мигранти, жените бежанци и кандидати за убежище, жените и момичетата с увреждания, жените ЛБТИ и жените от ромски произход, са застрашени от множествена дискриминация, поради което са още по-уязвими към насилие, поради мотиви, подхранвани от сексизъм, заедно с расизъм, ксенофобия, хомофобия, трансфобия или интерсексфобия, както и дискриминация, основана на възраст, увреждане, етнически произход или религия.
От тези текстове на Резолюцията става ясно, че за Европейския парламент на Европейския съюз не само жените ЛБТИ, а всички ЛГБТИ лица са субекти на защита по Конвенцията и следователно не може да се твърди, че тази категория лица не са включени в  Истанбулската конвенция.
  1. Обезпокоени сме от съдържанието на чл. 12 от Конвенцията, в който държавите-страни по Конвенцията трябва да предприемат мерки за включване в учебното съдържание „на учебен материал по въпроси като равнопоставеност между жените и мъжете, нестереотипни роли на пола”, както и от философията, вложена в чл. 14 от Конвенциятаза насърчаване на промени в социалните и културни модели на поведение на жените и мъжете с цел изкореняване на предразсъдъци, обичаи, традиции и всякакви други практики, основани на идеята за малоценност на жените или на стереотипни роли за жените и мъжете.“
  2. Пределно ясно е, че чл. 78 „Резерви“ на Конвенцията в предметния си обхват не включва коментираните спорни текстове, освен да се направи резерва срещу самия чл. 78, което по същество е невъзможно.
  3. По отношение на предложенията да се приеме тълкувателна декларация от българския парламент, следва да се посочи, че такива са направени от Полша Литва и Латвия при подписване на Конвенцията и от Полша при ратификацията й. По ратификацията на Полша  има възражения от други държави –  Швейцария, Австрия, Холандия, Швеция, Норвегия, Финландия, че тълкувателната декларация на Полша представлява по същество резерва към Конвенцията, което е недопустимо според чл. 78, т.е.  тази декларация не се признава. В международното право на договорите тълкувателните декларации нямат правна сила и не могат да се  противопоставят на съответния международен договор, ако това не e изрично предвидено.
  4. Самата Конвенция дава принципна възможност същата да бъде изменена на основание чл.72, но това е практически трудно осъществимо.
  Уважаеми народни представители, Всяка власт е от Бога и в обществото трябва да се постигне съгласие, което е за добруването на българския народ и е в съзвучие с мотото на българското председателство на Европейския съюз – Съединението прави силата. Св. Синод не подкрепя Конвенцията, заради задълженията за предприемане на законодателни и други мерки от страна на държавите да въвеждат понятия и принципи, противоречащи на обществения и правен ред и изконни нравствени ценности.  България има национални закони, които осигуряват защита срещу насилия въобще, включително и домашно насилие. Водени от  горното и загрижени за бъдещето на нашия народ като негови духовни архипастири, призоваваме Народното събрание да се вслуша в гласа на народа и да не ратифицира Истанбулската конвенция, чрез която се въвеждат понятия, които влизат в остро противоречие с нашата православна вяра, национални традиции и правна система. Свещен отечески дълг на Св. Синод на Българската православна църква – Българска Патриаршия е да припомни на Божия народ думите на Св. Библия: „Горко на ония, които злото наричат добро, и доброто – зло, тъмнината считат за светлина, и светлината – за тъмнина, горчивото считат за сладко, и сладкото – за горчиво!“ (Ис. 5:20).   ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВ. СИНОД ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ И МИТРОПОЛИТ СОФИЙСКИ ЧЛЕНОВЕ НА СВ. СИНОД: † СЛИВЕНСКИ МИТРОПОЛИТ † ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ МИТРОПОЛИТ † ЛОВЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ † ПЛОВДИВСКИ МИТРОПОЛИТ † ДОРОСТОЛСКИ МИТРОПОЛИТ † ЗАПАДНО- И СРЕДНОЕВРОПЕЙСКИ МИТРОПОЛИТ † ВАРНЕНСКИ И ВЕЛИКОПРЕСЛАВСКИ МИТРОПОЛИТ † НЕВРОКОПСКИ МИТРОПОЛИТ † РУСЕНСКИ МИТРОПОЛИТ † СТАРОЗАГОРСКИ МИТРОПОЛИТ † ВРАЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ НАМЕСТНИК НА ОВДОВЕЛИЯ ВИДИНСКИ ЕПАРХИЙСКИ ПРЕСТОЛ  [1] Обикновено под понятието „cross-dressers” се има предвид хора, които са хетеросексуални, но се обличат в дрехи на противоположния пол (Бележка на преводача).   Следвай ме – Общество  

Истанбулската конвенция – текст на бълг. ез.

0
Ратифицирането на Инстанбулската конвенция, чието ратифициране от Народното събрание предстои в петък, на 26 януари, предизвика много спорове и разгорещени дискусии. „Следвай ме“ предлага на тези, които все още не са се запознати с нея, пълния текст на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, както е нейното пълно наименовение.   Следвай ме – Общество