Мюзикълът „Целуни ме, Кейт!” отново на Бургаска сцена

След  блестящата премиера на бродуейския мюзикъл „Целуни ме, Кейт!“– на закриването на миналогодишните Бургаски музикални празници – на 4-ти септември 2019 г., мюзикълът от Коул Портър ще се играе отново в Бургас – на 11-и август, вторник, от 20.30 часа, в Зала Опера. Музикалният проект вече придобива своя зрял облик, носещ акумулирания заряд от творческото надграждане. В него взема участие целият състав на Бургаската опера., като всеки една роля, независимо дали е главна или второстепенна, е вплетена – идейно, ситуационно, като режисьорски решения и емоционални послания, в цялостния завършен облик на постановката. „Целуни ме, Кейт!“ имаше успешни представления и след премиерата – в Зала Опера – Бургас, през м. октомври 2019 г., както и в Горна Оряховица и Пловдив, а апогеят бе пълната зала в Народния театър „Иван Вазов“ – на 19-и ноември 2019 г., когато публиката изпрати артистите на крака. Само ден, преди спектакълът да бъде поставен отново в Зала Опера – на 10-и март 2020 г., поради световната пандемия бяха отменени всички сценични прояви и през август мащабният сценичен проект получава възможност за сценична реабилитация. 

Мюзикълът е по музика на американския композитор Коул Портър и е създаден по мотиви от Шекспировата комедия „Укротяване на опърничавата”. Заглавието се поставя за първи път на българска сцена – с официално откупени авторски права. „Целуни ме, Кейт!“ се характеризира със зареждаща музикална партитура, базирана на най-добрите американски традиции в сферата на мюзикъла, който е емблематичен за културата на „Новия континент“. Освен прекрасната музика, някои от мотивите на която отдавна живеят свой самостоятелен живот в артистичното пространство, „Целуни ме, Кейт!“ носи закачката на сценичния прийом „театър в театъра“, където две сюжетни линии се преплитат динамично и смислово аргументирано, за да доведат зрителя до паралелна развръзка и желаният happy end. Оригиналната препратка към посланията на Шекспир, осъвременени чрез музикалните средства на американската музика от средата на XX век,  постига комплексен ефект на иновативно артистично съчетание между либрето, музика и изграждане на сценичните образи – като холограма на вложената авторова идея и режисьорски похвати. В края на забавния сюжет, изпълнен с много артистични избухвания, мащабни ефектни сцени, включващи солисти, хор и балет, „опърничавата“ – напълно според каноните на Шекспир, бива укротена. А към публиката е отправена не само закачка, чрез занимателните обрати в сценария и артистични изненади, но е хвърлена и интелектуално-естетична ръкавица – не само удовлетворение след цялостното визуално представяне на мюзикъла, но и подтик към размисъл – относно общочовешки теми и морално-естетски категории.

Цялостният облик на атрактивната постановка „Целуни ме, Кейт!“ е обединен от режисурата на Александър Текелиев — придържаща се към параметрите на класическия мюзикъл, но с добавената стойност на оригиналния авторов почерк с авангарден привкус. Впечатляващата с иновативната си визия и интелектуален почерк  сценография е на Денис Иванов, който е и идеен създател на атрактивните костюми, характерни с романтичен нюанс, вложен в прецизната изработка, вкус към детайла и осезаем перфекционизъм.  Хореография, напълно импонираща на режисьорските и сценографските решения, е на Желка Табакова. Асистент-режисьори са Лина Пеева и Петър Тихолов, които публиката ще види и на сцената – в образите на Хети и на сенатора Хаулъл. Диригент на хоровия състав, който е пълноправен участник в динамичното и пищно сценично действие, е Невена Михайлова, концертмайстор – Йордан Ковачев. Зад диригентския пулт ще бъде Цанислав Петков.. Едва 30-годишен, той  успява да усети и превъплъти на музикален език философско-естетските послания на постановката, заложени е класическия  зареждащ американски мюзикъл.

Сюжетът на „Целуни ме, Кейт!“ преплита две основни линии – едната, разказваща вечната поучителна история на „Укротяване на опърничавата“, в която действието се развива по времето на Шекспир, и другата – в средата на миналия, XX век. Кинозвездата с опърничав характер Лили Ванеси/ Катерина – в сюжетната линия от „Укротяване на опърничавата“, ще бъде сопраното Еделина Кънева. Тя ще се представи в блестящ сценичен тандем с тенора Марчо Апостолов – в ролята на Фред Греъм/ Петручо. И двамата гост-артисти са солисти на Националния музикален театър „Стефан Македонски“. Нона Кръстникова, сопран, ще влезе в образа на своенравната кокетка Лоис Лейн/ Бианка. Надареният с разностранни таланти Бранимир Недков ще се превъплъти в ролята на Бил Колхоун/ Лученцио и ще покаже не само певчески, но и изненадващи балетни умения. В образа на атрактивния Хари Тревър/ Баптиста /баща на „опърничавата” Катерина/ ще се представи басът Делян Славов, гардеробиерката на звездата Лина Ванеси – Хети ще бъде Лина Пеева,  в ролята на Пол, който е подготвил артистична изненада за публиката –  Йордан Христозов. Забавните роли с криминалено-пародиен привкус на Първи и Втори гангстер, много настроение на сцената ще внесат Диман Панчев и Мирослав Димитров. В образа на сенатора – спонсор на театралния спектакъл и кандидат за ръката на кинозвездата Лили Ванеси – г-н Харисън Хаулъл, ще се представи Петър Тихолов. В ролите на настойчивите обожатели на Бианка /в сюжетната линия от „Укротяване на опърничавата”/ ще бъдат: Хортензио – Любомир Тодоров, Гремио – Милен Динолов, Ралф – Александър Перпериев. Вълю Тотев влиза в образа на портиера. В атрактивната постановка участват и пълните състави на оркестър, хор и балет на Държавна опера – Бургас.

Билети за „Целуни ме, Кейт!“ можете да намерите на касата на Операта, на каса „Часовника“ /пред хотел „България“/, както и на касата на Летния театър – преди самия спектакъл.

За творбата:

„Целуни ме, Кейт!” е първият мюзикъл, в който музиката и текстът плътно се придържат към фабулата на сюжета, като либретото е по Шекспировия шедьовър „Укротяване на опърничавата“. Това е най-хитовото произведение на Коул Портър и единственият негов мюзикъл, игран повече от 1000 пъти на Бродуей. С „Kiss me, Kate!” композиторът бележи своето творческо завръщане и професионален триумф – през 1949 г. Портър печели наградата „Тони“ за мюзикъл и за най-добри текст и музика. Работата по този спектакъл носи и на писателския тандем на съпрузите Бела и Самюъл Спивак, създали либретото – цели две награди „Tони“ – за най-добър мюзикъл и за най-добро либрето. Всичко това обуславя превръщането на „Целуни ме, Кейт!” в ненадмината класика в този жанр и оставането му в историята като първият мюзикъл, печелил тази престижна награда.

За солистите и диригента:

Еделина Кънева е родена в София, и е възпитаник на ДМА“ Панчо Владигеров“. Певицата прави дебюта си на сцената на Бургаска Държавна опера. Следват 3 сезона, в които е ангажирана в операта в Лайпциг. От 1996 година е премиер солистка в НМТ „Стефан Македонски“. Репертоарът ѝ включва централните партии в оперите „Трубадур“, „Тоска“, „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“, оперетите „Прилепът“, „Цигански Барон“, „Графиня Марица“, „Страната на усмивките“, „Царицата на Чардаша“, „Великата неизвестна“, мюзикълите „Котки“, ‘’Някои го предпочитат горещо“, Уестсайдска история“, “Вълкът и седемте козлета’’. Гост солист е на симфонични оркестри с ораториален репертоар. Има записи за Националното радио и Националната Телевизия.

Еделина Кънева е музикален продуцент на поредица от Коледни концерти за БНТ И БНТ 2, инициатор и участник на проекти в джаз и поп музиката. Работила е в проекта на Френското Министерство на Културата „К и Пътят към замъка“- съвременна опера от Карол Бефа, по романа на Ф. Кафка.

От 2012 е преподавател в НМУ „Любомир Пипков“, специалност поп и джаз пеене, а от 2017 и музикален режисьор в Александра Аудио.

Гастролирала е с успех в Япония, Германия, Франция, Испания, Израел и много др. От 2000 до 2010 година е постоянен гост солист на Teatro Lirico D’ Europa и Mozart Festival Opera в САЩ. Участвала е многократно на фестивалите Аполония, Софийски Музикални Седмици, Салон на изкуствата, Варненско лято и фествали в Гърция, Израел и Германия.

През 2018 г. Еделина Кънева е част от изключително успешния проект на Софийска Опера и Балет, “ Мамма миа “ с режисьор акад. Пламен Карталов, в който изпълнява главната роля на Дона Шеридан.

Марчо Апостолов е роден в град Варна през 1970 г. Завършва 4-та Езикова гимназия „Фредерик Жолио-Кюри“ – гр. Варна и продължава образованието си в Средното музикално училище „Добри Христов“ – гр. Варна. Възпитаник на Държавната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – София, Марчо Апостолов прави своя професионален дебют през 1994 г. в титулните партии на оперите „Орфей“ от Клаудио Монтеверди и „Абу Хасан“ на Карл Мария фон Вебер.

От 1998 г., като солист на Държавния музикален театър „Стефан Македонски“ – София, изпълнява централни героични и характерни персонажи както в класическите оперетни, така и в мюзикълните заглавия от репертоара на театъра.

Концертирал е като солист на Софийска, Пловдивска, Сливенска и Врачанска филхармонии. От 2001 г. е канен в представителни спектакли на Националната опера и балет – София, както и в Пловдивска, Варненска, Русенска и Бургаска опери. Като солист на Държавния музикален театър и Националната опера участва в множество фестивални и международни прояви. Участвал е и в самостоятелни музикални проекти на различни творчески формации в и извън България. Има направени записи за Националното радио, Националната телевизия, както и за фирмата GEGA New.

Нона Кръстникова завършва оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова в НМА „Панчо Владигеров“ и до момента работи с нея като вокален педагог. Специализирала е като стипендиант в Модена, Италия, при Райна Кабаиванска и в оперното студио в Грац, Австрия. Участвала е в майсторски класове на Ана Томова Синтова (2011, 2014, 2015), Кири те Канава и Федерика фон Щаде (2008), за немска песен при проф. Хартмут Нол и др. Печели трета награда на Международния конкурса  “Mirabent I Magrans” (2014, Sitges, Barcelona); на Международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“ същата година, Гранд при на „Короната на Търново“  и трета награда на Международния конкурс за песенни дуа „Алза Респиги“ Верона, Италия.

Нона Кръстникова е щатен солист на Опера Бургас, където има над десет главни роли като Мими от операта “Бохеми“, Тоска и Мадам Бътерфлай от едноименните опери на Джакомо Пучини, Амелия от „Бал с маски“ на Джузепе Верди, Графинята в „Сватбата на Фигаро, дона Елвира в „Дон Жуан“ и Фьордилиджи в „Така правят всички“ на В. А. Моцарт, Микаела в „Кармен“ на Жорж Бизе и др. От 2011 година сформира дуо „Колаж“ с пианиста Мария Русева.През октомври 2015 г. дуо „Колаж“ печели трета награда на конкурса за песенни дуа “Елза Респиги” във Верона, Италия.

Бранимир Недков, баритон, е роден на 17.06.1991 г. в гр. Бургас. През 2010 г. завършва НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“ –  гр. Бургас със специалност „класическо пеене“. През 2014 г. завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров“ –  гр. София със специалност „класическо пеене“ в класа на Проф. Илка Попова. От 2019 г. работи в Държавна опера – Бургас като артист – солист. Репертоарът му включва:  Папагено от операта „Вълшебната Флейта“ – В. А. Моцарт,  Мазетто от операта „Дон Жуан“ – В. А. Моцарт,  Данкайро от операта „Кармен“ – Жорж Бизе,  Бил Колхоун от мюзикъла „Целуни ме, Кейт“ – Коул Портър,  Папакода от оперетата „Една нощ във Венеция“  – Йохан Щраус,  Йозеф от оперетата  „Виенска Кръв“ – Йохан Щраус, Джек от мюзикъла „Лелята на Чарли“ – Оскар Фелцман,  Червеният котарак от операта за деца „Алиса в страната на чудесата“ – Александър Йосифов,  Патиланчо  от „Патиланци“ – Александър Йосифов, Белчо, Черньо, Пъстрьо и Желчо от музикалната комедия „Четиримата Близнаци“ – Георги Костов, Иван от „Българи от старо време“ – Асен Карастоянов.

Цанислав Петков – диригент

Пианист, завършил е магистратура по оперно и симфонично дирижиране в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ – София в класа на проф. Пламен Джуров. Цанислав Петков е едва на 30 години, но има завидна кариера като диригент.

Дирижирал е много проекти още като студент, а дебютът му е като диригент на Академичния симфоничен оркестър. Бил е диригент на оркестъра на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ – София.

Успоредно с работата си в Държавна опера – Бургас е главен диригент на Камерен оркестър – Хасково.

Следвай ме – Култура

Total Page Visits: 256 - Today Page Visits: 1

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки, за да подобри Вашето сърфиране. Ако продължите, Вие приемате нашата политика за използване на бисквитки. Прочети още

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close