Примабалерината Диляна Никифорова описа историята на националния балет

Примабалерината Диляна Никифорова описа историята на националния балет за последните 30 години. Книгата й „Българският национален балет в края на XX и началото на XXI век“ вече излезе от печат.

Това е първата по рода си хроника на тази тема за периода 1989 – 2017 година.

„Опазената идентичност на българската национална балетна школа е дело на няколко поколения балетни творци. Тази констатация е в основата на анализите за събитията, които определят съдбата на националния балет в прехода ХХ–ХХI век“, споделя Диляна Никифорова. От позицията на непосредствен участник в голяма част от постановките, примата прави исторически преглед на премиерите на Софийския балет в периода 1989–2017 година, представяйки работата на хореографи, ръководители, репетитори и изпълнители. Изтъкват се съхранените характеристики на националната балетна школа – класическа традиция и изявено драматично качество. Текстът е илюстриран с над 400 фотографии, изобразяващи както моменти на постановъчен процес и репетиции, така и бляскави премиери. Изданието е предназначено не само за професионалисти, но и за ценители и почитатели на балетното изкуство.

Доц. д-р Диляна Никифорова завършва Хореографското училище като ученичка на примабалерината Красимира Колдамова. През периода 1991-1994 г. работи последователно в Щутгартския Балет „Джон Кранко“, Марсилския Национален Балет „Роланд Пети“, Младия Френски Балет, Белгийския Кралски Балет. От 1996 г. е примабалерина на Софийска Опера и Балет, където е изпълнила водещите партии от балетите „Лебедово езеро”, „Жизел”, „Ромео и Жулиета”, „Дон Кихот”, „Козия Рог”, „Лешникотрошачката”, „Спящата красавица”, „Пепеляшка”, „Силфида”, „Шехерезада”, ”Козият рог”, „Зорба Гъркът”, „Кармен” и др. Носител е на множество престижни награди и отличия от международни балетни форуми, сред които кристална лира на Съюза на Музикалните и танцови дейци за върхово постижение в ролята на Одета-Одилия от балета „Лебедово езеро” – 1997 г. Примата завършва магистратура по специалност балетна педагогика в АМТИИ – Пловдив, а от 2010 г. е доктор по театрознание. Дебюта си като писател прави през 2011 г., когато издава книгата „Танцов театър и танцови техники”.

Следвай ме – Култура

Exit mobile version