Рождество Христово и Богоявление са празнувани заедно в миналото

Рождество Христово и Богоявление, което празнуване днес, в миналото са ознаменувани в един и същи ден – на 6 януари. Причината е, че до Грегорианския календар те са били на съща дата. Тогава в Древната Църква са били кръщавани и оглашените, т.е. хората, преминали продължителна подготовка за приемане на Светото Кръщение.

Богоявление е празник в чест на кръщението, което Иисус е приел от своя роднина св. Йоан Кръстител. Йоан проповядвал покаяние и кръщавал за омиване на греховете във водите на река Йордан. Богочовекът Иисус, който според догматите е единственият, раждан в плът без първороден грях, също е пожелал да приеме кръщение от своя братовчед Йоан. Църквата обяснява този акт със смирението, показано като еталон за тези, които ще Го последват.

Според Светото Евангелие в момента, когато Иисус влиза във водите на река Йордан, за да приеме кръщението небето се отваря и Светият дух слиза върху него във вид на гълъб, а от небето се разнася глас: „Този е моят възлюбен син, в когото е моето благоволение.” Оттук идва и наименованието на празника Богоявление.

Според народното поверие през нощта срещу Богоявление в глуха доба небето се отваря и всеки, който го види, ще получи от Бог това, което си пожелае. Вярва се още, че тогава водата спира, пречиства се, след което придобива голяма сила. Затова денят е известен като Водици. Тези вярвания обаче нямат общо с християнството и са повече елемент на езически праархитипи.

След Светата Литургия в този ден свещениците отслужват Велик Богоявленски водосвет. След това те посещават домовете на вярващи, които са ги поканили, зад а отслужат частни молебени и поръсят с вода от Великия водосвет. Поръсването на дома може да се направи и от всеки християнин в случай, че свещеникът няма възможност да посети дома му.

В България съществува традиция кръстът да се хвърля във водите на езеро или вода и да се изважда от най-юначните мъже. Това е местен обичай и няма нищо общо с догмата на православното, нито на католическото християнство.

На сн.: О. Димитър Тухчиев отслужва Великия водосвет в храма „Св. Пантелеймон“ в София

Следвай ме – Вяра

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки, за да подобри Вашето сърфиране. Ако продължите, Вие приемате нашата политика за използване на бисквитки. Прочети още

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close