От днес, 15 ноември започва Рождественският пост. За кухненското му измерение няма да отваряме дума, защото помяната на хранителния режим е само неговата спомагателна страна.
Постете с ума и сърцето си, не само със стомаха. Това е квинтесенцията, изказана по този въпрос от светите отци и учители на Църквата. „Следвай ме“ ви предлага мненията на някои от тези авторитети.
Свети Йоан Златоуст:
* Постът на тялото е храна за душата. Невъздържанието от храна, а въздържанието от прегрешения прави поста. Не е възможно огънят да гори във вода, и покаянието е невъзможно без поста. Постът, за който говоря, е не като този, който правят много човеци, а истинския пост. Не само въздържание от храна, но и от грехове. . . Ти постиш? Покажи ми тогава чрез своите дела поста си. Т.е. какви дела? Ако видиш беден, дай му милостиня. Ако видиш врага си, помири се с него. Ако видиш приятел, който благоденствува, не го кълни. Ако видиш хубава жена, отмини. Не само чрез устата си пости, но и чрез очите и слуха си, с краката и ръцете си, очисти се от алчността и сребролюбието“.
* „Истинският пост е въздържане от грехове“.
* „Честта на поста се корени не във въздържанието от храна, но в отдалечаването от греха. Онзи, който ограничава поста само до въздържанието от храна, такъв повече го безчести… Нека постят не само устата, но и зрението, и слухът, и нозете, и ръцете – всички членове на тялото ни… Нека пости и слухът, а постът на слуха е в това да не приемаме злословия и клевети“.
*„Само постът не извежда на небето, ако не е придружен от своята сестра – милостинята, защото тя е свързана с него“ „Ако не можеш да постиш, поне не живей в разкош – и това не е маловажно и не е далеч от прошката, и може да укроти яростта на дявола“.
Свети Василий Велики:
*„Истинският пост е избягване от злото, въздържане на езика, потушаване в себе си на гнева, отстраняване на похотта, злословието, лъжите, неизпълнение на обещанията. Въздържанието от всичко това е истинският пост“.
*„Впрочем ползата от поста не бива да те ограничава само в едно въздържание от ядене на блажна храна, защото истинският пост е отдалечаване от злини. Избягвай неправдата. Прости на ближния си оскърблението. Опрости делата на длъжника си. Не пости в караници и съдене – въздържайки се от вино, не се въздържаш от произнасяне на обиди; не ядеш месо, а изяждаш брата си; постиш цял ден, а ходиш по съдилища. Постът препраща молитвите ни към небето, като ги превръща в криле при възкачването ни горе. Постът е духовно възрастване за семейството, майка на здравето, възпитател за младостта, украшение за старите, добър спътник за пътуващите, надежден съжител на обществото. Постът ражда пророците, дава крепост на силните, умъдрява законодателите. Постът е добър страж за душата, надежден спътник за тялото, оръжие за доблестните люде, училище за подвижниците. Той отстранява изкушенията, укрепва подвижниците в благочестието, става съжител на трезвостта, ражда целомъдрие в душите. Във война той извършва подвизи, във време на мир учи на безмълвие, освещава назорея, усъвършенства свещеника, а пресищането е начало на всякакви злини. Затова постът е оръжие за борба против пристъпите на злия, а „този род с нищо не може да излезе, освен с молитва и пост“(Марк.9:29).
Свети Ефрем Сирин:
* „Възлюби нищетата Христова, за да се обогатиш чрез нея духовно. Постът е колесница, която води към небето. Постът ражда пророцитe и умъртвява законодателите. Постът е добра защита на душата и надежден съжител на тялото. Той е оръжие за доблестните и училище за подвижниците. Постът отстранява изкушенията и поощрява за подвиг в благочестието. Той е съжител на трезвостта и виновник за целомъдрието. Постът е доблест в борбата. Той е угасявал сила огнена, затварял е устата на лъвове. Постът възвежда молитвата към небето. Той е майка на здравето, наставник на младостта, украса на старостта и добър спътник на пътешествениците. Тези, които постят, имат тяло честно и душа скъпоценна. Постът е успокоил Лазар в недрата на Авраама и затова нека и ние го възлюбим, за да ни приеме той в Авраамовото лоно! Нека избягваме разкоша и не бъдем роби на пиянството. Те са извори на блудството. Пиянството не приема Господа, а отстранява от нас Светия Дух. Постът е благоустройство за града, благочестие за пазара, мир за домовете. Постът е попечител и закрилник на девството. Постът е път към покаянието и виновник за сълзите – той не обича света и това, което е в него! Нека не изпадаме в униние когато постим, защото във всяка църква ангелите записват имената на постещите. Постът е чужд на злопаметството – онези, които помнят огорченията и направеното им зло, макар и наглед да постят и да се молят, приличат на човеци, които черпят вода и я наливат в продънена бъчва! Бог не приема молитвите на човека, който помни злото на брата си. Нека бъде слава и сила Господу, сега и во веки веков“.
Преподобний Исидор Пелусиотски:
* “Ако постите, не се гордейте с това; ако се възгордявате от това, по-добре яжте месо“.