Балет на Борис Ейфман ще бъде за пръв път на българска сцена. „Евгений Онегин” по романа в стихове на А.С. Пушкинэи музика на П. И. Чайковски и А. Ситковецкий ще бъде показан на 23 октомври в НДК в София, съобщиха от там. Декорите са на Зиновий Марголин, костюмите на Олга Шаишмелашвили, Петък Окунев и Анна Якушенко, а осветлението на Глеб Филштиски и Борис Ейфман.
Балетът “Евгений Онегин” е хореографската версия на роман в стихове на А. С. Пушкин. В постановката великия хореограф Борис Ейфман съединява класика и съвременност. Героите на Пушкин са превърнати в знакови персонажи на нашето време, минали през тревожната епоха на промени, живущи на ръба на преломление на вековете. Неочакваната комбинация от творби на Пьотър Чайковски и рок музиката на композитора Александър Ситковецкий позволява на зрителите да се усетят по-дълбоко замисъла на хореографа.
Балетният театър на Борис Ейфман е с 42-годишна история. Трупата е зашеметила по-голямата част от земното кълбо с невероятните си постановки, а самият Ейфман е считан за един от най-великите хореографи на съвремието.
Балетът “Евгений Онегин” дава на зрителя уникална възможност да види романа с очите на съвременния човек.
“Обръщайки се към великата литература в моите изпълнения, се опитвам да изразя емоционалния шок от контакта с мъдростта и творческата сила на нашите брилянтни предшественици с изкуството на хореографията. Думата е инструмент на сътворението и унищожението, тя може да съживи или унищожи. Езикът на тялото като по-древен начин на себеизразяване носи в себе си разбираеми емоционални и духовни ценности. Позовавайки се на литературния източник, аз си поставих за цел да разкрия това, което моите съвременници могат да се тревожат днес, какво може да се изрази само от великото изкуство на хореографията.
Защо се обърнах към романа на А. Пушкин „Евгений Онегин“, какво ме вълнува днес в него? Този роман се нарича “Енциклопедия на руския живот”, в която А. Пушкин видя светлината и създаде удивително точен архетип на руския характер на своето време, създал поетичния образ на руската душа, загадъчен, непредсказуем, необичайно чувствен.
Преместих героите на Пушкин в наши дни, в нови обстоятелства, по-драматични, дори екстремни, когато старият свят се разпадне и животът диктува нови правила. Този експеримент беше необходим за мен, за да отговоря на въпроса, който ме интересува – каква е руската душа днес? Дали е запазила самоличността си, тайната си, привлекателността си? Как биха могли героите на романа да се отърват от съдбата си днес? Какво в „енциклопедията на руския живот“ е печатът на времето и какъв е съдбовният знак на много поколения мои съграждани?” – Борис Ейфман.
Борис Ейфман e създателят на уникален балетен театър, стил и цяла вселена, наричан „един от водещите хореографи на света“, „страхотен театрален магьосник”. Роден през 1946 г. в Сибир. От ранна детска възраст той иска да изрази чувствата си в танца и различните му форми. Самият той ще каже по-късно: „Балетът за мен не е само професия. Това е начин на съществуване, моето земно предназначение. С балетните инструменти трябва да предам това, което ми е дадено отгоре. Вероятно щях да се задуша от емоциите си, ако не бях имал възможността да ги реализирам в работата си. За мен хореографията е дълбоко религиозно изкуство в най-широкия смисъл на думата. „
Вродено чувство за движение и „инстинкт за режисиране“ го отвежда в Ленинградската консерватория, в отдел по хореография, а след това в Академията на руски балет „Ваганова“, където десет години работи като хореограф, като пише нови произведения за студентски спектакли. И накрая, през 1977 г. той сформира балетен ансамбъл. От този момент започва историята на Ейфман, който с таланта си, с кръв и пот, с енергия, която влага 24 часа на ден, започва да създава свой театър. Ейфман блестящо съчетава авангардните постижения на балетния свят с академичното училище по руска класическа хореография, с което е израснал сам. „Това, което правя, може да се нарече танц от емоции, свободен танц, нов език, в който са преплетени класика, модерн, екстатични импулси и много други неща …“ Неговите артисти, които имаха само академично обучение, трябваше да овладеят нов танцов речник. Това е съвсем различна хореография, първият принцип, на който е роден заедно с трупата, създадена от Ейфман.