10.9 C
София
събота, април 20, 2024
spot_img

„Бал с маски“ оживява на тракийското светилище Бегликташ

Великолепен артистичен каст под палката на маестро Сунай Муратов на 13-и август, греховни желания и болезнено осъзнаване

Второто събитие от фестивала „Опера на светилището“ 2022 г., организиран за трети път от Държавна опера – Бургас и община Приморско, ще разгърне драматичната история на операта от Джузепе Верди „Бал с маски“ на  13-и август от 20.30 часа. Първото фестивално заглавие – „Мадам Бътерфлай“ от Джакомо Пучини, премина при очакван успех пред над 300 души възторжена интернационална публика. На мистичното място, смятано за древна обсерватория на траките, на откритата сцена под звездното небе в мегалитното светилище Бегликташ, в съботната вечер ще бъде представена историята, разказваща за светостта на чувствата, вплели своята гибелна сила в една тъжна приказка за любов, ревност и изкупление. Присъстващите ще бъдат развълнувани от драматичните отношения между героите, отразяващи греховните им желания, белязани от пътя към болезнено осъзнаване – под натиска на повелите на обществения морал. Публиката ще стане свидетел на заплитането на съдбовни възли и разплитането на човешки съдби. Понятието „маска“ придоби нова смислова наситеност със социално звучене в последните две и половина години. А изкуството е антипод на нелицеприятните житейски факти, макар че ги отразява и трансформира…

Оперното произведение на Верди съдържа типичните за сценичното музикално изкуство тайнства, заговори, вътрешни борби, стремеж към изкупление – всичко това, вплетено в красив музикален разказ за силата на чувствата, за съдбовността на срещи, отношения, раздели. Постановката на Вердиевата опера, посредством иновативните режисьорски решения на доц. д-р Александър Текелиев, ще разгърне драматичния си блясък на сцената в Бегликташ. Спектакълът е аналог на житейския бал с маски, в който се съдържа целият спектър от емоции и чувства – разкъсващи съмнения, предателски тежнения, водовъртеж от страсти, чиста любов, белязана с обреченост, драматични развръзки… И втъканата мисъл във всеки детайл от спектакъла, и символиката, следваща и оформяща всеки детайл в режисьорските похвати, и семиотичните елементи на оригиналните сценографски решения, и прекрасното сценично представяне на певците от силния артистичен каст, и вложената емоция, и пищността и характерността на костюмите, и синхронът, както и цялостният баланс между отделните свързващи звена в един мащабен спектакъл  – всичко е на висотата на най-претенциозните естетически критерии в постановката.

Диригент на „Бал с маски“ ще бъде маестро Сунай Муратов, който бе блестящ зад пулта и на първото събитие от фестивала „Опера на светилището“ – „Мадам Бътерфлай“, диригент на хоровия състав – Невена Михайлова, концертмайстор – Христо Белчев, помощник-режисьор – Лина Пеева. Стилна и импонираща на цялостното въздействие на спектакъла е сценографията на „Бал с маски“, дело на Димо Костадинов, а костюмите на Лили Костадинова — красиви и съобразени с характера на образите, чиято обща визия допълват. Пластиката е на покойния Гриша Роглев, субтитрите, които спомагат за цялостното възприемане на действието и са проектирани на специално изградени екрани пред публиката под откритото небе на Бегликташ, са дело на Сребрина Славова.

Великолепен е артистичният каст: гостът Валерий Георгиев влиза в ролята на благородния Рикардо, великолепното драматично сопрано Йоана Железчева, която бе незабравима Чо-Чо-Сан в първата фестивална вечер, ще се превъплъти в образа на Амелия – разкъсващата се между любовта и дълга, именитият баритон Марян Йованоски ще бъде честолюбивият Ренато – на 9-и август т. год. той се превъплъти блестящо в неговия коронен образ на Скарпия в „Тоска“ от Джакомо Пучини на сцената на Летния театър в Бургас. Сопраното Миглена Славова – гост, влиза отново в ролята на Оскар, тя участва в постановката и през 2019 г., когато направи своя успешен дебют в ролята по време на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“. Блестящото мецосопрано Даниела Дякова ще бъде мистериозната и респектираща гадателка Улрика. По време на последната фестивална вечер от „Опера на светилището“ публиката ще има привилегията да я види и чуе в нейната коронна роля – като красивата прелъстителка Кармен в едноименната опера от Жорж Бизе – на 20-и август. Като двамата заговорници бургаската публика ще види басите Делян Славов – като Самуел, и Петър Тихолов – Том. Баритонът Бранимир Недков  влиза в образа на Силвано, Любомир Тодоров ще бъде в ролята на Главния съдия, а Милен Динолов –  слугата на Амелия. Драматичният сюжет на „Бал с маски“ влита изграждането на запомнящи се образи, които в синхрон с оркестър, хор и балет ще доставят не само естетическа наслада, но и ще предизвикат размисъл…

Билети – на касата на Операта, каса „Часовника“, в Информационно-туристически център в гр. Приморско, на място – преди спектакъла, както и в мрежите на Grabo и Eventim,

За диригента – маестро Сунай Муратов:

Сунай Муратов е роден в Плевен. Музикалните му занимания започват когато е на шест години и завършва СМУ „Панайот Пипков“ със специалност цигулка. Продължава образованието си в ДМА „Проф. Панчо Владигеров“ и се дипломира със специалностите хорово и оркестрово дирижиране при профeсорите Стоян Кралев, Иван Вульпе и Иван Бакалов. Като отличен студент е носител на престижната стипендия „Проф. Георги Димитров“. Диригентският дебют на Сунай Муратов е в продукциите на „Вълшебната флейта“ и „Севилският бръснар“ на сцената на Бургаската опера, където работи в периода 1996-1998 година. През 1996 година той е асистент-диригент на Борислав Хинчев в постановката на операта „Еврейката“ от Фроментал Халеви в Софийската опера. Варненската опера е следващият театър, където през 1998-2000 година младият диригент работи. На оперната сцена и на концертния подиум той се среща с едни от най-авторитетните оперни артисти и солисти-инструменталисти у нас. Тогава обогатява репертоара си с множество симфонични, оперни и кантатно-ораториални произведения. В това време осъществява и редица турнета из страната и чужбина. От края на 1999 година Сунай Муратов се присъединява към екипа на Националната опера и балет-Анкара и се утвърждава като един от водещите оркестрови диригенти в Турция. През 2007 и 2009 дирижира „Набуко“ и „Лебедово езеро“ в известния международен фестивал „Аспендос“. Богатият репертоар на Сунай Муратов включва редица оперни заглавия. Сред тях могат да се отбележат Вердиевите Аида, Трубадур, Травиата, Риголето, Отело, Селска чест (Маскани), Палячи (Леонкавало), Бохеми и Тоска (Пучини), Дон Паскуале (Доницети), Вълшебната флейта и Отвличане от сарая (Моцарт), също и оперетите Прилепът (Йохан Щраус-син), Царицата на чардаша (Калман), Парижки живот (Офенбах), както и опери от турски композитори. В симфоничния и инструменталния жанр репертоарът на диригента Сунай Муратов включва симфонии от Хайдн, Моцарт, Бетовен, Шуберт, Шуман, Брамс, Брукнер, Чайковски, Рахманинов, Шостакович, Прокофиев, Стравински, Малер, Мусоргски, Александър Танев, Веселин Стоянов, Панчо Владигеров и други. Диригентът обогатява репертоара си и с множество балетни заглавия – Лебедово езеро, Лешникотрошачката, Анна Каренина, Дон Кихот, Жизел. В кантатно-ораториалния жанр Муратов дирижира произведения от Верди, Моцарт, Брукнер, Малер, Стравински, Бетовен, Аднан Сайгун и други. Маестро Сунай Муратов е един от утвърдените и високо ценени оркестрови диригенти в Република Турция. През изминалия сезон в Националната опера-Анкара Сунай Муратов е бил диригент-постановчик на операта Кармен и оперетите Прилепът и Парижки живот.

За солистите:

Валерий Георгиев, тенор – гост, в ролята на Рикардо

Валерий Христов Георгиев е роден в гр. Саранск, Русия. На пет години започва да свири  на пиано. Средно образование получава в ССВМУ „Маестро Георги Атанасов“ в София със специалност валдхорна и пиано. Завършва ДМА „Панчо Владигеров“ в София с две специалности – валдхорна в класа на проф. Ст. Кънчев през 2000 г. и оперно пеене в класа на проф. Иванка Нинова през 2006 г. От 1998 до 2009 работи като солист-оркестрант в НМТ „Стефан Македонски“ София. През тези години свири в няколко филхармонични и оперни оркестри в България. От 2010 г. започва солистичната му кариера като певец. Дебютира в ролята на Херцога от „Риголето“ на сцената на операта в Крайова, Румъния. От 2012 г. е солист на Държавна опера Варна. За 10 години успява да дебютира и изпее почти целия централен теноров репертоар на оперния театър.Гостува във всички оперни театри и фестивали в страната, включително в Софийска филхармония и оркестъра на БНР, с които прави записи. Гастролира на редица европейски сцени, както и в Япония, Китай и Южна Корея.

Работи с диригентите: Борис Хинчев, Руслан Райчев, Михаил Ангелов, Борислав Иванов, Георги Димитров, Иван Кожухаров, Иван Ангелов, Найден Тодоров, Григор Паликаров, Емил Табаков, Хосе Кура, Феликс Бендер, Гарсиа Калво, Алдо Сизилло и др. През 2014 г. печели награда от конкурса „Вива Верди“ в София. През 2016 г. на фестивала в Белинцона, Швейцария сопраното от световна величина Катя Ричерели му поверява ролята на Калаф от операта „Турандот“ и му предвещава бляскаво бъдеще. Следват няколко спектакъла на престижни фестивали в Италия и Швейцария. На един от спектаклите на операта „Кавалерът на розата“ от Рихард  Щраус в град Кемниц, Германия, присъства бившият директор на Виенската Щатсопера и импресарио Йоан Холендер, който лично го поздравява с думите, че е чест за всеки голям оперен театър да има такъв тенор за тази толкова трудна партия. За Валерий Георгиев Хосе Кура казва „Работата ми с Валерий Георгиев като Де Грийо беше неочаквана изненада. Гласът му е здрав и добре обучен, а също така той е и завършен музикант, което прави работата на диригента с него много лесна”.

Йоана Железчева, сопран – в ролята на Амелия

Йоана Железчева е един от малкото драматични сопрани в България за последните 20 г. Солистка на Държавна опера – Бургас от десет години. Завършва средното си образование в Шумен, след което и ДМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София, в класа по оперно пеене на Христина Ангелакова. Завършвайки магистърската си степен през през 2003 г. дебютира като мецосопран на сцената на Софийска Опера в множество заглавия, сред които „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, „Фауст“ на Гуно, „Кармен“ на Бизе и пр. Междувременно специализира в майсторски класове при Александрина Милчева, Анна Томова-Синтова. Лауреат от международни и национални конкурси – „Христо Бръмбаров“- I-ва награда,  „Гена Димитрова“- II-ра награда, „Пълдин“ – специална награда. От 2008г.  е постоянен член на солистичния състав на Държавна Опера – Бургас, където прави своите най-добри и значими роли, като първата от тях е Амелия в „Бал с маски“ на Верди, а това е и дебютът й като сопран на оперна сцена. Следват Бътерфлай от едноименната опера на Пучини, Манон от „Манон Леско“ на Пучини, Лиу от „Турандот“ на Пучини, Сантуца от „Селска чест“ на Маскани, Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди, Аида на Верди, Леонора от „Трубадур“ на Верди, „Норма“ на Белини. Нейни партньори на сцената са били Дарина Такова, Орлин Анастасов, Лео Нучи, Салваторе Фисикела и най-добрият мецосопран в световен мащаб към този момент – Анита Рачвелишвили. Непрестанен гост на Софийска и Русенска сцена.

Марян Йованоски, баритон  – в ролята на Ренато

Свири от дете на пиано и виолончело. Вокалният му талант е открит в музикалното училище в Битоля, Македония. Завършва образованието си в НМА „Панчо Владигеров“ – София в класа на доц. Иванка Нинова. Дебютът му е през 2002 г. в Македонската опера и балет в Скопие, където работи и до днес паралелно с работата си в Държавна опера – Бургас. Две години работи съвместно с големия бас Никола Гюзелев, от когото усвоява оперната техника. Участва във фестивала „Кланг Боген“ във Виена. Носител на втора награда от конкурса „Гена Димитрова“. Познат на публиката в САЩ, Германия, Хърватия, Марибор, Виена, Астана. Партнирал на сцената на Елена Образцова, Калуди Калудов, Ренцо Дзулиан, Янес Лотрич, Миро Солман, Ана Дурловски, Игор Дурловски, Джована Казола, Елизабета Фарис, Валерия Сепе, Ана Лукреция-Гарсия, Елиа Тодиско и други.

Related Articles

- Advertisement -spot_img

Latest Articles