На бургаска сцена дирижира маестро Григор Паликаров, носител на приза „Емил Чакъров” за 2019 година
Емблематичната опера в три действия от Джакомо Пучини „Мадам Бътерфлай“, по режисура на доц. д-р Александър Текелиев ще бъде представена на 7 декември, от 19.00 ч . на сцената на Бургаската опера.
Под палката на маестро Григор Паликаров – гост-диригент, носител на приза „Емил Чакъров“ за 2019 г., сопраното Йоана Железчева, тенорът Даниел Дамянов, Валери Турманов – баритон, заедно с останалите солисти, оркестър и хор, ще разкажат чрез средствата на музикално-сценичното изкуство трагичната история на една влюбена жена и опустошително силните чувства на отдаденото докрай женско сърце.
Сценографията на „Мадам Бътерфлай“, издържана в минималистичния източен стил, е на Борис Стойнов, художник на изящните костюми е Цветанка Петкова-Стойнова, диригент на хоровия състав е Невена Михайлова, помощник-режисьор е Петър Тихолов, концертмайстор – Христо Белчев, суфльор – Дора Фъртунова, субтитрите са дело на Сребрина Славова. В ролята на Чо-Чо-Сан /Мадам Бътерфлай/ влиза прекрасното драматично сопрано Йоана Железчева, която изгражда трагичния образ не само брилянтно във вокално-артистично отношение, но и с психологическо проникновение. В образа на нейния любим Пинкертон, на когото тя се доверява с цялата всеотдайност на женската си същност, но плаща висока цена за своята чистосърдечност, е блестящият тенор Даниел Дамянов. В ролята на американския консул в Нагасаки Шарплес влиза младият баритон, но със завидна биография по световни сцени Валери Турманов. Като прислужницата на Мадам Бътерфлай Сузуки ще се представи мецосопраното Лина Пеева, Кейт Пинкертон – съпругата на лейтенанта от Военноморските сили на САЩ Пинкертон, е Калина Попова, мецосопран. В останалите роли са: Вълю Тотев – Горо, Любомир Тодоров – Принц Ямадори, Костадин Мечков – Чичо Бонзо, Иван Грозев – като Имперски комисар и Нотариус, Невена Михайлова – Майката на Чо-Чо-Сан.
В красивата – като визия, музика и послания постановка, участват и съставите на оркестър и хор на Държавна опера – Бургас.
Действието на операта се развива в началото на XIX и XX век в Нагасаки. Тази история е за една млада гейша, Чо-Чо-сан, която е кръстена „Пеперуда“, заради нейната красота и изящество. Гейшата е влюбена в лейтенанта на американската флота Пинкертон. Усещането за съдбовност на чувствата и вътрешният й подтик са толкова силни и тя се противопоставя на традициите на своя народ и се омъжва за него. Влюбеното сърце не допуска, че неговият учестен от любовта ритъм се разминава с пресметливостта и непоследователността на нейния избраник…
Историята на Мадам Бътерфлай е трагедията на сблъсъка на два свята: западен и източен, мъжки и женски, екстровертен и интровертен. И парадоксът е, че един цивилизован човек всъщност се оказва варварин, като отношение, отказ от отговорност, непостоянство на чувства и желания, неспазване на мъжко обещание, отричане от светостта на думите, които обричат две души една на друга. Но за младата японка повелите на древните традиции, които изглеждат достатъчно „диви“ и архаични за западното мислене, понятията „свещен съюз“, „лоялност“, „отдаденост“, „любов“ имат тежест, по-голяма дори от цената на самия живот.
Чо-чо-сан е красива жена, носеща типичните характерни черти на източната душевност. Но въпреки привидната крехкост, „Пеперудата“ показа неочаквана издръжливост, следвайки принципите си до края на земния си път, белязан с трагична саможертва.
За диригента:
Григор Паликаров е родeн в Пловдив (1971 г.), завършва НУМТИ „Добрин Петков“ в родния си град със специалност пиано и НМА „Проф. Панчо Владигеров“ с магистърски степени по четири специалности: оперно-симфонично дирижиране при акад. В. Казанджиев и проф. Ив. Вульпе, композиция при проф. Д. Тъпков, пиано при проф. Кр. Тасков и хорово дирижиране при проф. Ст. Кралев. Специализира композиция при проф. Ерих Урбанер от Виенския университет за музика и изпълнителско изкуство. Професионалната си кариера като диригент започва в Симфоничния оркестър на Ансамбъла на Българската армия (1995–1997), на който става главен диригент (1997–1999). Дебютира в Софийската националната опера и балет, като дирижира гала концерт на Гена Димитрова по нейна лична покана през 1998 г., а от 2001 г. е щатен диригент на операта. От сезон 2005/2006 поема поста на главен художествен ръководител и диригент на Симфонично-оперетно дружество „Маестро Г. Атанасов“ в Пазарджик, а от 2015 г. ръководи и Студентския симфоничен оркестър към НМА „Проф. Панчо Владигеров“.
Григор Паликаров е чест гост-диригент на много оркестри и оперни театри в страната. Сред изявите му специално място заемат многобройните студийни записи със Симфоничния оркестър на БНР, както и участията му в национални и международни музикални фестивали. Заставал е на пулта на Кралската белгийска филхармония – Брюксел, Националната опера и балет – Любляна, Виенския камерен ансамбъл „Нов тон“, Симфоничния оркестър „Сенчъри“ – Тайпе, Компания Опера Съркъл – Кливланд, Красноярската опера и балет – Русия, Филхармония „Яначек“ – Чехия, Ченстоховската филхармония – Полша, симфоничните оркестри на Бари, Юкатан, Монтерей в Мексико, Солун, Националния оркестър (СОДРЕ) и националния хор на Уругвай, оркестър „Магна Греча“ – Италия и др.
От сезон 2021/22 Григор Паликаров е постоянен гост-диригент на Държавна опера Варна. Наред с диригентската си дейност той композира, концертира като пианист и преподава в НМА „Проф. П. Владигеров“ в София.
За изпълнителите:
Йоана Железчева, сопран:
Йоана Железчева е един от малкото драматични сопрани в България за последните 20 г. Солистка на Държавна опера – Бургас от десет години. Завършва средното си образование в Шумен, след което и ДМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София, в класа по оперно пеене на Христина Ангелакова. Завършвайки магистърската си степен през през 2003 г. дебютира като мецосопран на сцената на Софийска Опера в множество заглавия, сред които „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, „Фауст“ на Гуно, „Кармен“ на Бизе и пр. Междувременно специализира в майсторски класове при Александрина Милчева, Анна Томова-Синтова. Лауреат от международни и национални конкурси – „Христо Бръмбаров“- I-ва награда, „Гена Димитрова“- II-ра награда, „Пълдин“ – специална награда. От 2008г. е постоянен член на солистичния състав на Държавна Опера – Бургас, където прави своите най-добри и значими роли, като първата от тях е Амелия в „Бал с маски“ на Верди, а това е и дебютът й като сопран на оперна сцена. Следват Бътерфлай от едноименната опера на Пучини, Манон от „Манон Леско“ на Пучини, Лиу от „Турандот“ на Пучини, Сантуца от „Селска чест“ на Маскани, Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди, Аида на Верди, Леонора от „Трубадур“ на Верди, „Норма“ на Белини. Нейни партньори на сцената са били Дарина Такова, Орлин Анастасов, Лео Нучи, Салваторе Фисикела и най-добрият мецосопран в световен мащаб към този момент – Анита Рачвелишвили. Непрестанен гост на Софийска и Русенска сцена.
Даниел Дамянов, тенор:
Даниел Дамянов завършва Православно богословие във ВТУ „Св.Св. Кирил и Методий”. Изучава оперно пеене като частен ученик при Стоян Кисьов и Костадинка Николова. През 2007 г. започва работа като солист на Русенската опера, участва в оперни спектакли в София, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив. Репертоарът му включва партиите на: Каварадоси в „Тоска”; Дон Алваро в „Силата на съдбата”; Херцога в „Риголето”; Калаф в „Турандот”; Дон Хосе в „Кармен”; Де Грийо в „Манон Леско”; Радамес в „Аида”; Канио в „Палячи”; Манрико в „Трубадур”; Макдъф в „Макбет”, ;,Реквием” Верди; Алфредо в ,,Травиата”; Измаел в ,,Набуко”, Форесто в ,,Атила”; Отело в ,,Отело”; Дон Карлос в ,,Дон Карлос”.
Валери Турманов, баритон:
След като завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров“ – София, Валери Тутрманов продължава образованието си със специализация по класическо пеене и актьорско майсторство в “Accademia Teatro alla Scala” в Италия. Дебютът му е именно в “Teatro alla Scala“ в Милано като Мартино в “L’occasione fa il ladro” на Росини. Следва ролята на Холи в „L’taliana il Algeri“, отново от Росини. Участва във фестивалите в градовете Комо и Мартина Франка, Италия, гастролира в „Teatro dell’Opera“, Рим, и „Theater Erfurt“ в Ерфурт, Германия, а с “Teatro alla Scala” посещава Токио, Япония. Валери Турманов е носител на Първа награда на Международния конкурс за изпълнение на немска и австрийска музика „Magic“ и Втора награда на ХХ-ти Национален конкурс за певци и инструменталисти – Провадия. Печели стипендия „Галерия на младите български таланти“ през 2008 г.. Специализира в майсторските класове на Мирела Френи, Лучиана Сера, Ренато Брузон и Луиджи Алва в Милано, Италия, както и в третия академичен майсторски клас на Анна Томова-Синтов в София.