Президентът на Полша удостои наш режисьор със Златен кръст

Николай Георгиев е създател на авангардния театър в България

Президентът на Полша Анджей Дуда присъди отличието Златен кръст със свой указ на българския режисьор Николай Георгиев. Високото държавно отличие му се присъжда за заслуги към развитието на полско – българското сътрудничество в областта на културата. То ще му бъде връчено на 17 декември от 13.00 часа в посолството на Полската Република в България.

Георгиев е създател на авангардния театър у нас, работи със сценичния език на синтеза. Той е режисьор и сценарист на повече от 150 постановки в нашаета страна и чужбина, играни по цял свят, донесли множество награди и рецензии на международната театрална критика. За своята дейност получава признание на три континента.

Сред наградите му се открояват тази за нов театрален език от Международния фестивал за експериментален театър в Кайро, 1999 г.

Николай Георгиев е завършил Варшавската театрална Академия. Стажувал е като асистент-режисьор на Кажимеж Деймек.

През 1967 г. той поставя историческата драма на Адам Мицкевич „Задушница“ и разбунва духовете в Полша с антисъветската нишка в сценичното си виждане. Впоследствие Деймек става министър на културата.

Знаменика за по-нататъшното му творчество е неговата среща с Йежи Гротовски.

„За мен, а може би не само за мен, но специално за мен, полската култура се оказа духовна майка. В Полша истински открих и усетих себе си като артист, като творец, а може би и като човек. Имах невероятния шанс да се докосна до хората, които промениха лицето на съвременния театър, да вдъхна от въздуха, който дишаха, да тръгна по стъпките, по които те бяха ходили, за да намеря своя собствен творчески път.

Тук, в България донесох всичко, което можах да събера от там. Това беше моето лично отстояване на определени творчески принципи, които влязоха в колизия с тогавашната конвенция за театър. Не можех да си представя, че този животворен за мен извор може да секне или да ми бъде отнет. Затова, когато дейността на Полския Институт в София беше пред угрозата да бъде преустановена, категорично се възпротивих, написвайки своето протестно писмо. Полският институт, за мен и за българската интелигенция и днес е прозорец към света и световната култура“, казва Николай Георгиев.

Оказва се обаче, че наученото в Полша не се възприема и разбира от българската публика в края на 60-те години на миналия век. Това обаче не го отказва да поставя авангардно на сцена. За да може да осъществи творческите си намерения, той съзава частни и неформални трупи: Университетският театър „Бим Бом“ (1968) , Първи недържавен, неформален театър „4 + 4“ (1970), „Първи женски театър“ (1972) и Експерименталните класове „4хС“ (1996).

На режисьора Николай Георгиев се дължи въвеждането на специалността „Синтетично сценично изкуство“ и магистърската програма „Мениджмънт и продуцентство в областта на изкуството и културата“ в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.

Снимка: Theatre Laboratory ‘Alma Alter’

Следвай ме – Култура

Exit mobile version