На Запад ги приемат за царе, на Изток за мъдреци
Илюстрация: Джото ди Бондоне
Традицията хората да си правят подаръци на Коледа и Нова година се налага от евангелското събитие Рождество Христово. За новородения Иисус Христос мъдреците от Изток, наречени влъхви, донесли в дар злато, ливан и смирна.
Ливанът е скъпа ароматна смола, с която кадял първосвещеникът в храма. В древността ливан се поднасял в знак на особена почит. Със смирна, скъпо благовонно масло, помазвали умрелите. На Младенеца злато било поднесено като на Цар на царете, ливанът като на Бог – Първосвещеник, а смирната като на Човека, Който щял да стане изкупителна Жертва за греховете на човечеството.
Преданието разказва, че Пресвета Богородица пазера грижливо тези дарове. Преди да се раздели със земния си живот, тя ги завещала на Йерусалимската църква, където те се пазели до 400 година.
Впоследствие византийският император Аркадий ги пренесъл в Константинопол при освещаването на новата столица на империята. След това те попадат в град Никея и останали там около 60 години, а после върнати отново в столицата. След падането на Византия през 1453 г. даровете на влъхвите били занесени в манастира “Св. Павел” в монашеската република на полуостров Атон. Това станало по инициатива на сръбската княгиня Мария, която малко преди Света гора коленичила и ги предала на монасите. В чест на събитието мястото било наречено Царицин. По-късно в близост до него бил изграден параклис, в който е изобразено посрещането на великата светиня от монасите.
Тези дарове се пазят и до днес. Златото – 28 златни пластини с размери 5 и 7 см, с различна форма – трапец, четириъгълник и многоъгълник. Върху всяка има орнамент най-тънък филигран, който не се повтаря нито веднъж. Ливанът и смирната са на около 70 малки и големи колкото маслина топчета. Тези съкровища се пазят с голяма почит в манастира “Св. Павел” в Света Гора, Атон. Тяхната ценност не е само духовна, но и историческа, археологическа. Поставени са в малки сандъчета, в каквито се съхраняват мощите на светците.
Поклонници разказват, че от даровете на влъхвите се носи удивително благоухание. Понякога ги изнасят от манастирската ризница за поклонение и ароматът от тях изпълва църквата. Монасите на Света Гора твърдят, че даровете изцеляват онези, които са обсебени от нечисти демони.
От 80-те години на ХХ век някои от даровете се изнасят всяка година от манастира за поклонение.
Тримата влъхви (на английски: Three Wise Men или Three Kings в превод – Тримата мъдреци или Тримата царе) е общоприетото им название в западноевропейската традиция. В нито едно от четирите Евангелия не се казва нищо повече за тях. Едва през Средновековието възниква традицията с назоваването на техните имена и приписването им на царския сан. Според западноевропейските разбирания влъхвите са трима – Каспар, Мелхиор и Балтазар и имат царски произход. В някои държави като Италия и Германия „Празникът на тримата влъхви“ е неработен ден.
В православието тримата влъхви не се смятат за царе и нямат имена. Източната църква ги възприема за мъдреци. В новозаветния текст мъдреците идват в Йерусалим от изток, следвайки звезда, оповестяваща раждането на новия юдейски цар. Новината смущава цял Йерусалим, но най-вече Ирод, царя на Юдея. Юдейският владетел повиква източните мъдреци при себе си и им казва да намерят новородения Иисус, за да се поклони и той на новия цар. Влъхвите продължават радостни следването на звездата и тя ги отвежда във Витлеем, точно в пещерата, където се намират Младенецът и майка му Мария. Те падат и се покланят на новороденото дете. Принасят му съкровищата си: злато, тамян (ливан) и миро (смирна). Мъдреците не се връщат при Ирод, понеже получават насън откровение. Заминават си по друг път.
В Евангелието влъхвите са наречени μάγος, което обикновено се превежда като магьосници. Според най-разпространената класическа версия в античните времена така са наричани жреците на зороастризма – религия, която по време на Рождество Христово е била широко разпространена не само в Изтока, но и в самата Римска империя. Съгласно езотерическата традиция тримата влъхви пристигат във Витлеем от земите на презвитер Йоан. Ориентацията им по Витлеемската звезда предполага, че са били астролози.