Семейството – традиция и живот

От: Протойерей Стоян Бербатов

Докладът „Семейство – традиция и живот” беше изнесен от о. Стоян Бербатов на 5 февруари в Брюксел по време на конференцията за защита на традиционните европейски семейни цености, чиито домакин бе евродепутатът Андрей Слабаков. На нея бяха поканени и 30 български майки. Сред присъстващите на конференцията бяха евродепутатите Ядвига Вишненска (Полша), Карло Фиданца (Италия), Долорес Монсерат (Испания), Хелмут Гойкинг (Германия) и Александър Йорданов, отец Стоян Бербатов и Никола Сперанза (Генерален секретар на Федерацията на католическите семейни асоциации).

Според християнската вяра Бог е Троица от Личности. Същността на Божието битие е любовта. Начинът на Божието съществуване определяме като общност на любовта. Християнската етика говори за човека като личност, създадена по образ Божий. Човекът е сътворен от Бога в акт на свобода и любов – той е призван да отговори с аналогична свобода и любов и да реализира себе си в общение с Бога… и ближния. Животът на човека в Бога означава съживот, съживеене, съпребиваване, съществуване в отношение и взаимност.

В същата перспектива се вписва етиката на брака като път и начин за истински съживот между мъж и жена – като изключително осъществяване на човешкото съществуване в пълнота: човекът е сътворен по образ и подобие Божие, за да осъществи себе си като битие на общението – в любовта – и като личност. Затова любовта е центърът, същината на традиционното християнско семейство.

Тук трябва да направим едно важно уточнение на понятието „традиционно семейство”. В днешния публичен и медиен контекст на постмодерното ни общество това понятие се свързва изключително с патриархалното семейство. То самото се приема за архаична форма на съжителство между мъжа и жената и следователно трябва да изчезне. Така интерпретирано, прилагателното „традиционно” не носи духовен или ценностен смисъл, а е единствено външна форма на семейното съжителство. Днес упорито се налага замяна на традиционния модел с алтернативни форми на съжителство, и то не задължително между мъж и жена. В християнски аспект обаче „традиционното” отразява неизменната ценностна позиция, че семейството е „духовна инстанция” – място за реализиране на духовната същност на човека.

Бракът е израстване в любовта, а любовта е кръст, жертва, себеотдаване, преодоляване на себе си. Чрез любовта към другия в брака мъжът и жената се научават да приемат всеки друг човек като свой истински ближен. Така те отразяват в отношенията си любовта, която съществува в Бога. Ако човек не се научи да обича в брака, където любовта е конкретна и насочена към другия и към общността си с него като едно цяло, той няма шанс да се научи да обича.

Смисълът на брака се допълва и от раждането и отглеждането на децата. Появата на трети, четвърти член в тази брачна общност е само предизвикателство пред естествения егоизъм на двамата. Тя им позволява да споделят с третия своята взаимна любов. Най-големият дар за децата в семейството не е нито доброто образование, нито „инвестициите в тяхното бъдеще”, а взаимната родителска любов, примерът на тяхната взаимност. В любовта родителите отдават цялото си битие на своите деца. Основен принцип в тяхното възпитание е родителите ежедневно да израстват в любовта. От своя страна, връзката на децата с родителите е повече от емоционална – чрез нея се оформя цялостната личност на детето. То изгражда характерна семейна идентичност, неделима част от идентичността на всеки човек като индивид, но и като член на своето общество.

Понятието традиционно семейство, от библейска гледна точка, има и нормативен смисъл. Характеристиките му може да бъдат обобщени така: 1. Семейството е съюз между мъж и жена, който има за цел взаимното общение в любовта. Всяка алтернативна форма на съжителство (в това число и еднополово) противоречи на този основен антропологичен принцип; 2. Семейството е моногамно; 3. Децата са дар и благословение Божие и са плод на взаимната любов на съпрузите. В този смисъл семейството е най-добрата среда за тяхното отглеждане и възпитание като пълноценни личности; 4. Семейството е пространството и начинът за осъществяване на мисията на съпружеството, родителството, майчинството, бащинството. Тези служения съответстват на различието на пола между мъжа и жената, което е дар от Бога. Затова всеки опит за релативизация на половата диференциация и свеждането на пола до социален конструкт фалшифицира основната библейска истина за човека.

Всичко казано дотук поставя основателния въпрос: може ли съвременното законодателство да съдържа норми, подменящи традиционния нормативен характер на семейството? От една страна, семейното законодателство се променя под идеологическия натиск за трансформация на традиционното семейство и за превръщането му в една от „опциите” за съжителство. От друга страна се лансира – най-често с идеологически мотиви – един институционален протекционизъм спрямо децата, който ги превръща в субект на абсолютни права. Тази привлекателна наглед идея е вредна в основата си, понеже има претенцията да превърне в пълноправен юридически обект децата, които по конституция имат ограничени права и не носят юридическа отговорност. Всъщност тези „права“, за които фалшиво се пледира, самите родители така или иначе предоставят на детето в здрава семейна среда, но под формата на възможности. Чрез тях то може да прояви своята социалност, да формира своята уникална идентичност, да възпитава в себе си религиозност или друг етичен мироглед. Семейството и до днес продължава да бъде най-естествената среда, в която човек придобива личностна и социална пълнота и където децата имат условия за нормално развитие. Затова и грижата на Православната църква да се запази традиционното християнско семейство не е продиктувана от носталгия по миналото, а в същността си е грижа за запазване на духовния смисъл на човешкото съществуване, проявен в семейството… като малка домашна църква.

Използвани източници: 1)„Етосът на брачния завет”, доц. Свилен Тутеков, БГ Методист. 2) Християнска етика” т.II, Мандзаридис, ИК „Покров Богородичен”, 2013.

Следвай ме – Вяра

Total Page Visits: 299 - Today Page Visits: 4

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки, за да подобри Вашето сърфиране. Ако продължите, Вие приемате нашата политика за използване на бисквитки. Прочети още

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close