Ханука – еврейският празник на светлината

Ханука (иврит:חנוכה) е един от осовните еврейски празници, този на светлината, празнува се от II век пр. н.е. Датата му се променя. Той започва в 25-тия ден на еврейския месец кислев (ноември/декември) и продължава осем дни до 2 или 3 тевет. Тази година той започна на 2 декември, като в еврейските общности и семейства беше запалена първата от осемте свещи, които ще се палят една по една в следващите дни. Самият празник е семеен, децата получават лакомства и подаръци.

Той  напомня на вярващите евреи за повторното освещаване на Храма в Йерусалим през 3597 г. (168 г. пр. н.е.) по еврейския календар. Повторното освещаване на храма в Йерусалим се свързва според преданието с бунта на макавеите срещу властта на селевкидите над Юдея и с отстраняването от храма на Йерусалим на езическия олтар.

Еврейската традиция твърди за наличието на ритуално масло достатъчно само за 1 ден, но благодарение на чудо маслото горяло цели осем дни,  всъщност докато било готово новото ритуално масло. За това напомнят осемте свещи в свещника, посветен на Ханука. Всеки ден от началото на празника евреите запалват по една нова свещ към запалените вчера, докато в последния осми ден и осемте свещи са вече запалени. За евреите истинският смисъл на празника е победата на шепа еврейски бунтовници над най-силната тогавашна армия, завладяла целия Изток.

В действителност свещникът по случай Ханука има девет свещи, като последната девета свещ се намира в центъра на свещника и само от нея е позволено да се запалват останалите свещи. Често вместо свещи се използва и маслиново масло.

Свещникът по случай Ханука не е идентичен с т.нар. „менора“, тъй като менора има само 7 свещи. Свещникът за Ханука се състои от 9 свещи и се нарича „ханукия“.

Подобно на християнската Коледа Ханука минава сред евреите за семеен празник. Празникът е особено популярен сред децата, защото получават подаръци и лакомства в продължение на 8 дни. По време на тържествата се изпълняват специални празнични песни. Консумират се предимно ястия, приготвени в растителна мазнина, напомняща за ритуалното масло в Храма. Най-разпространени са картофените палачинки „латкес“ и поничките с пълнеж от сладко „суфганиот“.

 

Следвай ме – Вяра

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва бисквитки, за да подобри Вашето сърфиране. Ако продължите, Вие приемате нашата политика за използване на бисквитки. Прочети още

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close