Хореографията и режисурата на балета „Шехерезада“ и „Романтично“ са на неповторимия проф. Хикмет Мехмедов
Само ден почитателите на балета в Бургас от два изключителни балетни спектакли. Хореографията и режисурата на балета „Шехерезада“ и „Романтично“ са на неповторимия проф. Хикмет Мехмедов, съобщиха от операта в града.
Наскоро почитателите на това изкуство имаха възможност да се потопят в красотата на балетната феерия „Спящата красавица“ по музика на П. И. Чайковски – на 19-и октомври. Спектакълът бе под патронажа на проф. Мария Нейкова, областен управител, и бе представен с благотворителна цел – всички средства от продадените билети на запълнената при допустимия капацитет зала на Бургаската опера, както и сумата, събрана от екипа на бургаската културна институция, бяха предадени за подпомагане лечението на 5-годишния Кристиян Стоянов, който се нуждае от медицински процедури със стволови клетки. Изкуството доказа за пореден път, че би могло да бъде подчинено и на благородна социална кауза. В тази връзка, и като цялостно признание за будителската функция Държавна опера – Бургас – и в като духовен фактор, и като социална ангажираност, директорът на Бургаската опера – доц. д-р Александър Текелиев получи плакет по случай Деня на народните будители – 1-ви ноември.
Високото признание бе връчено от проф. Мария Нейкова и е за особени заслуги, както на духовния фронт, както и за социалната роля в кризисен момент.
На 12-и ноември, петък, от 19 часа в залата на Бургаската опера предстои нова среща на любителите на балетното изкуство с два спектакъла, които ще бъдат представени в една артистична вечер – „Шехерезада“ – едноактен балет по музика на Николай Римски-Корсаков, и „Романтично“ – по музика на Франц Шуберт. Автор на хореографията и режисурата на двата спектакъла е на всепризнатия майстор в сферата на балетното изкуство – проф. Хикмет Мехмедов. Сценографията е на именития Борис Стойнов, художник на костюмите е не по-малко известната в арт средите Цветанка Петкова-Стойнова /и двамата, за съжаление, вече не са между нас, но остават прекрасните им творения, които продължават сценичния си живот/. Помощник-режисьор на постановката е Петър Тихолов, репетитор на балетния състав – Галина Калчева.
Проф. Хикмет Мехмедов е хореограф и на балетната миниатюра „Романтично“ по музика на един от най-ярките представители на Романтизма – Франц Шуберт. Сценографията и костюмите са дело на Недко Георгиев, помощник-режисьор е Петър Тихолов.
В двата балетни спектакъла участват солисти и ансамбъл на балетния състав към Държавна опера – Бургас.
В ролите на сцената на Опера Бургас в петъчната вечер в спектакъла „Шехерезада“ ще се представят: примабалерината Иванина Иванова – в ролята на Шехерезада. В благотворителния спектакъл на „Спящата красавица“ през м. октомври – по музика на П. И. Чайковски, хореография и режисура – проф. Хикмет Мехмедов, Иванина Иванова бе в образа на самата Спяща красавица. В ролята на Роба бургаската публика ще види Теодор Цаков. В образа на Шахриар влиза премиер-балетистът Даниел Тичков, а като Евнух ще се представи Светлан Николов. В приказната история, разказана чрез средствата на балета, по музика на Римски-Корсаков, участват и: Яна Бердута, Адриана-Мария Манасиева, Даниела Туртуманова Лая Рамон, Ива Овчарова, Ивана Фиалковска, Натали Иванова, Елена Георгиева, Бианка-Хелън Джованели, Патрисия Соарес, Лора Пехливанова, Мария Габарова, Кирил Филипов, Стефан Типиков и др.
В балетния спектакъл „Романтично“ по музика на Франц Шуберт, също по хореография и режисура на проф. Хикмет Мехмедов, участват: Иванина Иванова, Полина Иванова, Теодор Цаков, Даниел Тичков, Яна Бердута, Лая Рамон, Стефан Типиков, Кирил Филипов и др.
Ето какво споделя в интервю за БНР по повод предстоящите спектакли на „Шехерезада“ и „Романтично“ проф. Мехмедов:
„Аз представям версията по свой начин, в унисон с динамичността на времето. Наблягам не на пантомимния повествователен танцов театър, какъвто е почеркът на Фокин при създаването на „Шехерезада“, а на характерния за нашата епоха динамичен изразен танц. Фабулата се променя, в такъв смисъл, че там в сюжета има една друга героиня, която изиграва всичките тези сцени на изневяра на Шахриара. Аз съм отстранил тази героиня, а това е един сън на самата Шехерезада“. Ето и част от задълбочения анализ на Нейо Радев, който интерпетира посланията на „Шехерезада“, по режисура и хореография на проф. Хикмет Мехмедов:
„В най-широк ред на мисли представата за емблематичното име Шерехезада е свързано с приказките, които тя разказва на шах Шахриар през „хилядата и една нощи“. Мехмедов не просто разказва сюжета, а променя самата фабула, за да я пресъздаде, демонстрирайки голямото си уважение към съвременното поколение публика.
Непременно трябва да бъде отбелязан фактът, че Хикмет Мехмедов е единственият, интерпретирал по този начин пиесата. Всеки хореограф, обръщал се към тази сценична творба, е решавал финала по класическата сюжетна формула: обезумял от ревност, Шахриар убива Шехерезада, или пък тя, осъзнала безполезността на своите молби за пощада, сама се пробожда и пада бездиханна в краката на шаха. Подобен трагичен финал обаче липсва в музиката на Римски-Корсаков. В този смисъл безпогрешният музикален усет на Мехмедов отрежда на произведението напълно логичния светъл завършек. Двигателят на цялата семантична въртележка е именно Любовта. Но любовта, в която агресията е резултат на догми и предразсъдъци, а прошката – на индивидуална воля и решение. В тази пиеса Хикмет Мехмедов за пореден път се доказва като индивидуалист, защитавайки философски възгледите и позициите си на един от мислещите и дълбоко чувствителни хореографи.“
„В спектакъла „Романтично“ цари мечтателно-меланхолично настроение, съответстващо на музиката на Шуберт. Хореографът се стреми да възсъздаде духа на романтичния балет с неговите леки и въздушни образи. Артистите са в дълги пачки, свързани с представата за силфидите и вилисите в романтичните балети. Исторически тези пачки предшестват балетните пачки от времето на Мариус Петипа (наричан понякога „романтични пачки“). В спектакъла господства симфоничният танц, но композициите му са по-плавни, а линиите – по-гъвкави и изменчиви. На първо място този балет откроява музикалността на хореографа, позволяваща му да създава танци, съответстващи по дух и форма на различна по характер и език музика. На второ – способността му да борави свободно с различните хореографски стилове, и най-вече това, че той е овладял средствата на симфоничния танц.“, казва за спектакъла „Романтично“ акад. Виктор Ванслов, автор на книгата „Хореографът Хикмет Мехмедов“.