Становище на Св. Синод на БПЦ по Истанбулската конвенция

0
Становище на Светия Синод на Българската Православна църква – Българска Патриаршия по повод Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието срещу жените и домашното насилие, придобила обществена употреба като Истанбулска конвенция   Светият  Синод на БПЦ – БП, основавайки се на библейската истина: „И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.“ (Битие 1:27), като изразител на източноправославните християни, които съставляват огромното мнозинство от българските граждани, при зачитане на конституционния принцип за недискриминиране, основано на пол, както и утвърдените норми на международното право за равно третиране на мъжете и жените, подкрепя усилията на международните и европейски институции, както и органите на държавната власт в Република България, за защита на жените от всички форми на насилие, ЗАЯВЯВА, че е против въвеждането чрез Истанбулската конвенция на понятия, несъвместими с българския обществен ред, непознати в националната ни правна система, както и срещу прокарването на идеи, несъвместими с   вярата на Светата православна църква. Самият факт, че Истанбулската конвенция  поражда спорове в българското общество относно понятия, които въвежда, буди тревога. Няма обяснение и е неприемливо международен договор, който поражда несъмнено обществено несъгласие, да се внася в Народното събрание за обсъждане и ратифициране, без „Обяснителния доклад”, защото той  е източник на тълкуване на волята на законодателя. Предметният обхват на конвенцията е по обществено значими въпроси и общественото обсъждане следва да се провежда преди подписването на конвенцията, а не във финалната фаза на законодателния процес, когато се предлага за ратифициране. Българският парламент с позицията си по Истанбулската конвенция ще даде ясен знак дали се вслушва в гласа на народа или в други гласове. И дали  защитава теории, продукт на социалното инженерство и които засягат фундамента на обществото – човекът, неговата вяра, семейство и нравствени ценности. За Св. Синод на БПЦ-БП, мотивиран от тази принципна позиция,  е несъмнено, че Истанбулската конвенция надхвърля прокламираните цели въз основа на следното:
  1. Ясно следва да се каже, че големият проблем на Истанбулската конвенция не е нейният превод на български език, а нейният смисъл. Според чл. 81, параграф последен от Конвенцията, автентични са само английският и френският текст. Следователно, при тълкуването и прилагането на Конвенцията, българският превод (добър или лош) не е  меродавен – аргумент за това се съдържа и в чл. 33 от Виенската конвенция за правото на договорите. Мониторингът над България ще се осъществява в съответствие с автентичния текст. Следва да се припомни, че българският текст на международен договор се обнародва в Държавен вестник по правилата на чл. 25 от Закона за международните договори в Република България.
В автентичния текст на конвенцията понятието “джендър” (gender, genre) е категорично разграничено от понятието “пол” (sex) като ново, различно понятие, непознато в българския правен ред. Сам по себе си този факт е достатъчен за несъгласие. Полът може да бъде само биологично определен, защото мъжът и жената са Божие творение.
  1. В чл. 3 „Определения“ в б. „в“ се дефинира понятието „пол“ ”(gender) за целите на Конвенцията „пол“ означава социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете“.
    • Азбучна истина е, че определенията в международен договор или в закон относно употребените в тях понятия са ключ за тълкуването на съдържанието им. Очевидно е че определението се отнася до пол, различен от биологичния, защото последният няма потребност от легална дефиниция.
    • Не се нуждае от коментар честотата на употребата на термините „джендър”(gender) и „пол” (sex) в Конвенцията, факт показателен сам по себе си, за да внуши какъв е истинският смисъл на Конвенцията и какво преследва, извън благородните цели за защита на жените от насилие и домашно насилие. Тази именно честота на употреба на термина „джендър”(gender) обуславя необходимостта от определение в чл. 3, б. „в“ на понятието „пол“, т.е.„джендър”(gender) в автентичния текст, което статистически се изразява в следното:
  • Общо в Конвенцията терминът „джендър“(gender), и производните му е употребен 25 пъти (от които 4 пъти в преамбюла), а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 19 пъти, т.е. значително по-малко от дефинираното понятие „джендър”(gender), а в българската версия се употребява само „пол“;
  • Съвместна употреба на двете понятия се съдържа в чл. 3, б. „в“ и чл. 4, §.3; в преамбюла е записано „sexual violence and the potential for increased gender-based violence“, т.е. ”сексуално насилие” и „насилие, основано на gender – ориентация“.
  • В „Обяснителния доклад” към Конвенцията: терминът „джендър”(gender) и производните му е употребен 126 пъти, а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 89 пъти.
  1. Съществуването на определение за „пол“ или ”(gender) в автентичния текст в дефинитивна норма в международен договор или в националното законодателство, дори без да се обсъжда съдържанието му, само по себе си е проблем и буди категорично възражение, защото полът е биологично детерминиран – мъж и жена, а не е въпрос на самоопределяне.  
БПЦ не приема узаконяването на категории като „джендър”, „джендърна идентичност”, полът като „социално изградени роли”, „джендърно разбиране”, „нестериотипни джендърни роли” и пр.
  1. При систематическото, логическото и телеологично тълкуване на Конвенцията, а и от нейното заглавие, става пределно ясно, че субект на защита са жените и момичетата, т.е. единият от установените два пола. В този смисъл наличието на това определение за „пол“ или (gender) в автентичния текст е в противоречие със заглавието на Конвенцията и е извън контекста, освен ако не цели да се разшири обхватът на защита, какъвто е настоящия случай. Или най общо, в предметния обхват на защита чрез понятието (gender) попадат и лицата, които се определят със социален пол, различен от биологичния, а не само жените и момичетата.
  2. Определение за”(gender) не се съдържа в нито един от изброените в преамбюла на Истанбулската конвенция международни договори и актове. В националното ни законодателство не се дава определение за „пол“, нито се дефинират понятията „мъж“ и „жена“.
Неубедителни са твърденията, че в конвенцията не се въвежда понятието „трети пол“, тъй като в определението за пол или (gender ) в автентичния текст на Конвенцията се влага  съдържание, различно от двата биологични пола, макар това да не е изрично записано като „трети пол“. Некоректно е да се твърди, че понятието „пол“ или (gender) в автентичния текст се употребява само за целите на Конвенцията, тъй като най-общо в механизмите за нейното прилагане има редица задължения за промяна на националното законодателство. Според чл. 5, ал. 4 от Конституцията предимство имат международните договори пред националното законодателство, ако им противоречи. Законите  следва да бъдат в съответствие с Конституцията, което по необходимост би довело до конституционни промени. Българската конституция е ясна по отношение на принципа на недискриминация, включително и на основата на пол. Според чл. 6, ал. (2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние. Остава открит въпросът как се съвместява конституционното понятие „пол“ и понятието „пол“ по конвенцията, така както текстът е внесен на български език в Народното събрание.
  1. Будят безпокойство използваните изрази за вземане на мерки за изкореняване на обичаите и традициите, свързани със „стереотипните роли за мъжете и жените” (чл. 12, ал. 1 от Конвенцията).
  2. Чл. 4. §. 3 от Конвенцията гласи: „Прилагането на разпоредбите на настоящата Конвенция от страните, по-специално мерките за защита на правата на жертвите, трябва да бъде осигурено без всякаква дискриминация, основана на пол, социален пол, раса, цвят на кожата, език, религия, политически или други убеждения, национален или социален произход, принадлежност към национално малцинство, имуществено състояние, рождение, сексуална ориентация, идентичност, основана на пола, възраст, здравословно състояние, увреждания, семейно положение, статут на мигрант или на бежанец, или друг статут.“
Несъмнено тази норма няма необходимост от тълкуване, защото разпоредбата е категорична – има изброяване на пол и социален пол – „sex“ и „gender“.
  1. Ето защо, чл. 6 от Конвенцията не задължава държавите да прилагат “политики, основани (на пола),  както гласи българският превод, а да прилагат джендърна политика (genderpolicy), както гласи автентичният текст.
Несъмнено за Св. Синод е, че тези две разпоредби –  чл. 4, параграф 3 и чл. 6  от Конвенцията определят цялостното й прилагане в националното право. Резерви и декларации по тях са недопустими по смисъла на Конвенцията. 
  1. В т. 53 от „Обяснителния доклад” на Конвенцията става ясно кои група хора са включени в обхвата на защита – „Определени групи индивиди може също да търпят дискриминация на базата на половата си идентичност, което с прости думи означава, че социалният пол, с който те се идентифицират, не е в съответствие с биологичния пол, който им е бил приписан при раждането. Това включва категории индивиди, като например трансджендър и транссексуални хора, кросдресъри[1], травестити и други групи хора, които не отговарят на това, което обществото е установило като принадлежащо към категориите „мъжки“ и „женски.“
  2. В Резолюция на Европейския парламент от 12 септември 2017 г. относно предложението за решение на Съвета за сключване от Европейския съюз на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие (COM(2016)0109– 2016/0062(NLE) се казва:
  • т. „И“ –   като има предвид, че трябва да се предприемат мерки за справяне с нововъзникващото явление онлайн насилие, основано на пола, включително оскърбително отношение, тормоз и заплахи, особено на млади жени и момичета и ЛГБТИ лица;
  • т. „С“  като има предвид, че някои групи жени, като например жените мигранти, жените бежанци и кандидати за убежище, жените и момичетата с увреждания, жените ЛБТИ и жените от ромски произход, са застрашени от множествена дискриминация, поради което са още по-уязвими към насилие, поради мотиви, подхранвани от сексизъм, заедно с расизъм, ксенофобия, хомофобия, трансфобия или интерсексфобия, както и дискриминация, основана на възраст, увреждане, етнически произход или религия.
От тези текстове на Резолюцията става ясно, че за Европейския парламент на Европейския съюз не само жените ЛБТИ, а всички ЛГБТИ лица са субекти на защита по Конвенцията и следователно не може да се твърди, че тази категория лица не са включени в  Истанбулската конвенция.
  1. Обезпокоени сме от съдържанието на чл. 12 от Конвенцията, в който държавите-страни по Конвенцията трябва да предприемат мерки за включване в учебното съдържание „на учебен материал по въпроси като равнопоставеност между жените и мъжете, нестереотипни роли на пола”, както и от философията, вложена в чл. 14 от Конвенциятаза насърчаване на промени в социалните и културни модели на поведение на жените и мъжете с цел изкореняване на предразсъдъци, обичаи, традиции и всякакви други практики, основани на идеята за малоценност на жените или на стереотипни роли за жените и мъжете.“
  2. Пределно ясно е, че чл. 78 „Резерви“ на Конвенцията в предметния си обхват не включва коментираните спорни текстове, освен да се направи резерва срещу самия чл. 78, което по същество е невъзможно.
  3. По отношение на предложенията да се приеме тълкувателна декларация от българския парламент, следва да се посочи, че такива са направени от Полша Литва и Латвия при подписване на Конвенцията и от Полша при ратификацията й. По ратификацията на Полша  има възражения от други държави –  Швейцария, Австрия, Холандия, Швеция, Норвегия, Финландия, че тълкувателната декларация на Полша представлява по същество резерва към Конвенцията, което е недопустимо според чл. 78, т.е.  тази декларация не се признава. В международното право на договорите тълкувателните декларации нямат правна сила и не могат да се  противопоставят на съответния международен договор, ако това не e изрично предвидено.
  4. Самата Конвенция дава принципна възможност същата да бъде изменена на основание чл.72, но това е практически трудно осъществимо.
  Уважаеми народни представители, Всяка власт е от Бога и в обществото трябва да се постигне съгласие, което е за добруването на българския народ и е в съзвучие с мотото на българското председателство на Европейския съюз – Съединението прави силата. Св. Синод не подкрепя Конвенцията, заради задълженията за предприемане на законодателни и други мерки от страна на държавите да въвеждат понятия и принципи, противоречащи на обществения и правен ред и изконни нравствени ценности.  България има национални закони, които осигуряват защита срещу насилия въобще, включително и домашно насилие. Водени от  горното и загрижени за бъдещето на нашия народ като негови духовни архипастири, призоваваме Народното събрание да се вслуша в гласа на народа и да не ратифицира Истанбулската конвенция, чрез която се въвеждат понятия, които влизат в остро противоречие с нашата православна вяра, национални традиции и правна система. Свещен отечески дълг на Св. Синод на Българската православна църква – Българска Патриаршия е да припомни на Божия народ думите на Св. Библия: „Горко на ония, които злото наричат добро, и доброто – зло, тъмнината считат за светлина, и светлината – за тъмнина, горчивото считат за сладко, и сладкото – за горчиво!“ (Ис. 5:20).   ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВ. СИНОД ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ И МИТРОПОЛИТ СОФИЙСКИ ЧЛЕНОВЕ НА СВ. СИНОД: † СЛИВЕНСКИ МИТРОПОЛИТ † ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ МИТРОПОЛИТ † ЛОВЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ † ПЛОВДИВСКИ МИТРОПОЛИТ † ДОРОСТОЛСКИ МИТРОПОЛИТ † ЗАПАДНО- И СРЕДНОЕВРОПЕЙСКИ МИТРОПОЛИТ † ВАРНЕНСКИ И ВЕЛИКОПРЕСЛАВСКИ МИТРОПОЛИТ † НЕВРОКОПСКИ МИТРОПОЛИТ † РУСЕНСКИ МИТРОПОЛИТ † СТАРОЗАГОРСКИ МИТРОПОЛИТ † ВРАЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ НАМЕСТНИК НА ОВДОВЕЛИЯ ВИДИНСКИ ЕПАРХИЙСКИ ПРЕСТОЛ  [1] Обикновено под понятието „cross-dressers” се има предвид хора, които са хетеросексуални, но се обличат в дрехи на противоположния пол (Бележка на преводача).   Следвай ме – Общество  

Истанбулската конвенция – текст на бълг. ез.

0
Ратифицирането на Инстанбулската конвенция, чието ратифициране от Народното събрание предстои в петък, на 26 януари, предизвика много спорове и разгорещени дискусии. „Следвай ме“ предлага на тези, които все още не са се запознати с нея, пълния текст на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, както е нейното пълно наименовение.   Следвай ме – Общество

Дискусия: Биоетика и християнство

0
  Интернет порталът „Православие България” продължава поредицата беседи и дискусии под надслов „Православие и съвремие“ и през 2018 г. Тази вечер (24 януари) от 18.30 ч. в  ателие-книжарница „Къща за птици” (София, ул. Проф. Асен Златаров 22) темата е: Животът като свещен дар.  Биоетика и християнство”. В рамките на тази първа среща за годината ще бъдат представени и две нови книги: „С нас е Бог“ на о. Джон Брек и „Духовни ориентири за съвременното общество“ (изд. Омофор”) на митрополит Йеротей (Влахос), в които се засягат биоетични теми, погледнати от перспективата на християнския етос. „Човешката личност, сътворена по Божий образ и призвана да се развива в посока на богоуподобяване, е уникално творение с безмерна ценност. Всеки опит да се умали човешката личност до склад за генетични компоненти или да се възпроизведе такава личност чрез средствата на клонирането е потъпкване не само на човешките права и човешкото достойнство“, пише о. Джон Брек в есето си “Манипулации с човешката личност”, включено в книгата “С нас е Бог”. Но дали подобна позиция слага “прът в колелата на научния напредък”? Дали християнското несъгласие с евтаназията например е “апатичност към хуманността”, както твърдят някои съвременници? Необходимо ли е Православната църква да има конкретно формулирано становище за всеки един от тези биоетични въпроси на съвремието? Как двама съвременни православни духовници като Навпактския митрополит Йеротей и отец Джон Брек разглеждат теми като евтаназията, аборта, новите репродуктивни технологии и др.? Очакваме ви заедно – събеседници и публика, да потърсим отговор на тези така чувствителни за съвременния човек въпроси! Участници в дискусията ще бъдат: доц. д-р Димитър Попмаринов, преподавател по Стар Завет в Православния богословски факултет на Великотърновския университет,  доц. д-р Мариян Стоядинов, зам.-декан и преподавател по догматическо богословие в Православния богословски факултет на Великотърновския университет, и д-р Камен Данов, гастроентеролог, магистър по богословие. Модератор ще бъде доц. д-р Костадин Нушев, преподавател по нравствено богословие в Богословския факултет на Софийския университет.   Следвай ме – Вяра

Общински съветник в Бурас дари кувьоз на болница

0
Общинският съветник в Бургас Константин Бачийски дари на Университетската болница в града нов кувьоз – апарат, който спасява живота на недоносените бебета. От години той заделя заплатата си от общинския съвет за каузата „Повече здраве за Бургас“. Апаратът пристигна миналата седмица, а днес бе пуснат в употреба в присъствието на дарителя. Той е много висок клас, един от последните модели на Dräger – Isolette С2000. „Той е надежден и може да бъде използван много дълго време, както и да бъде надграждан с допълнителни екстри”, подчерта началникът на Отделението по неонатология д-р Стилияна Томова. В кувьоза веднага бе настанена малката Йоана – едно от 20-те недоносени бебета, родени в болницата. „Дарението на г-н Бачийски е много ценно за нас. Ценно заради жеста и човешкото отношение, ценно и заради факта, че като държавна болница с много отделения трудно успяваме постоянно да обновяваме апаратурата си“, подчерта изпълнителният директор на лечебното заведение д-р Бойко Миразчийски. Константин Бачийски е втори мандат общински съветник в Общински съвет – Бургас, избран от партия „Средна европейска класа“.   Следвай ме – Здраве

Атанасий е първият от светците, наречен Велики

0
Църквата почита името и делото на св. Атанасий на 18 януари. Той е първият от светците, наречен Велики. Според житието му той е роден през 295 г. в Александрия, получава престижно за времето образование. Обучението му по риторика, право и редица други науки го правят незаменин в аргументите за отстояването на чистото християнство в средата на редица ереси, които възникват в ІІІ и ІV век. Една от тях е арианството, срещу което св. Атанасий написка своята книга  „История на арианите“. Заемал е катедрата на Александрийската архиепископия в продължение на 48 години. Той е един от участниците в Сардикийския събор, който се е провел в Сердика (сега София) в 343 година. След като той завършва, св. Атанасий се отправя за Сирия и Палестина. Този факт дава основание на някои да смятат, че пътьом той е основал манастира в днешното село Златна Ливада, Чирпанско, който носи неговото име. Засега това е само хипотеза без исторически доказателства.  Св. Атанасий Велики е починал на 2 май 373 г. в Александрия.     Следвай ме – Вяра

Карфиол по полски

0
Карфилът е от зеленчуците, които целогодишно могат да присъстват на трапезата ни. Това цветно зеле е богато на витамините С, В1 и В2, нискокалорично е, което го прави подходяща храна и за хората на диета. Продукти: Карфиол – 5 големи съцветия, краве масло – 50 г, сварени жълтъци от яйца – 2 броя, магданоз – една не много голяма връзка, скълцани сухари или едри галета за панировка – на вкус, сол и черен пипер – на вкус. Продуктите са предвидени за две порции. Приготвяне: Кипнете вода, в нея сложете карфиола да ври  около 7 минути. Разтопете половината от маслото в тиган. Пържете в него карфиола, като го преобръщате от време навреме. Сложете го в чиния. Натрошете сварения яйчен жълтък. Нарежете магданоза на ситно. Посипете карфиола в чинията с жълтъка и магданоза, посолете със сол и черен пипер на вкус. В тиган разтопете останалата част от маслото, като запържите в него натрошените сухари, разбърквайте ги. Залейте с тях карфиола. Ястието се поднася горещо.   Следвай ме – Гурме

МЗ разработва правила за формиране възнагражденията в болниците

0
Министерството на здравеопазването разработва единни правила към държавните лечебни заведения как да се определя размерът на възнагражденията на служителите. Това стана ясно по време на среща на здравния министър и неговия екип с ръководството на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). И здравното ведомство, и представителите на асоциацията споделят мнението, че трябва да има промяна в системата на заплащане в сектора. От асоциацията категорично заявиха, че не искат оставки и протести, защото така не се решават проблемите, които стоят на дневен ред от години. Председателят на асоциацията Милка Василева алармира за недостиг на медицински сестри, като в момента те са по-малко от половината от необходимия брой и ако не работят на две или три места, системата ще фалира. Техните разчети показват, че средно за страната заплатата на медицинските сестри е около 520 лв. По тази причина, според данни на ЕК, приблизително 6800 български медицински сестри практикуват професията си в страни от ЕС, а още толкова са социални асистенти. Освен размера на възнагражденията, от БАПЗГ поставиха и други въпроси, свързани с възможностите за обучение и допълнителна квалификация. Здравният министър Кирил Ананиев посочи, че министерството ще съдейства с всичко необходимо, за да създаде условия медицинските сестри да имат възможност за продължаваща квалификация през целия живот. Двете страни се договориха да работят интензивно и по отношение на медицински стандарт по здравни грижи, наредбата за специализациите в здравеопазването, както и в наредбата за здравните кабинети в детските градини и училища. Министерството на здравеопазването и асоциацията се договориха, в съответствие с практиката в другите държави, методологичното ръководство на специалистите по здравни грижи на територията на страната да бъде изрично възложено на определен експерт (републикански консултант).   Следвай ме – Здраве

Пак спряха иновативните лекарства. Вижте как.

0
След като мораториумът върху иновативните лекарства беше отменен в последния момент миналата година, Националният съвет за цени и реимбурсиране (НСЦР) намери тихомълком решение как да врътне кранчето  за тях, като по този начин ги спира не само за 2018-а, а чак до 2020 година.  „Следвай ме“ ви предлага цялата история на скандала, позицията на Пациентската организация „Заедно с теб“ и мерките, които тя ще предприеме в съда заедно с Центъра за защита правата в здравеопазването. В края е списъкът с лекарствата, като „Следвай ме“ заменя наименованията им с многоточие, тъй като цитирането на търговски наименования на лекарствени продукти, отпускани с рецепта се санкционира от Изпълнителната агенция по лекарствата.  

Позиция

Относно: Решение на Националния съвет за цени и реимбурсиране (НСЦР) за лишаване на пациенти от иновативни лекарства – заобикаляне на отменения Мораториум за нови терапии

Пациентски организации „Заедно с теб“ изразяваме несъгласие, остро осъждаме и очакваме спешна отмяна на решението на НСЦР за лишаване на пациентите с тежки, животозастрашаващи заболявания от достъп до новорегистрирани в страната ни лекарства. В екип с Център за защита правата в здравеопазването и други подготвяме обжалване в съда.

В края на 2017 година, по предложение на НЗОК, след одобрението на министерството на здравеопазването, Министерският съвет внесе в Народното събрание проект на Закон за бюджета на НЗОК. В параграф 6 от преходните разпоредби на закона се въвеждаше мораториум – забрана за заплащане на лекарства, които до този момент не са били включени в листите на НЗОК.

На 28 декември 2017 г. Националният съвет за цени и реимбурсиране (НСЦР) тихомълком прие решение, с което на практика остави в сила мораториума за новите лекарства и то не само за 2018, а до края на 2020 година.

Облягайки се на поправка в наредба 10, издадена през януари 2017 година от тогавашния министър Москов, НСРЦ определи, че всяко едно от новите лекарства ще се заплаща за около 20 пациенти годишно и само в университетски болници в София, Пловдив и Варна. Отлагането е оправдано с необходимост да се направи „оценка на терапевтичната ефективност”, въпреки, че всеки от медикаментите имат извършена оценка на здравните технологии и повечето от тях са отдавна регистрирани и прилагани в други държави.

Ето списък на всички лекарства с вторичен мораториум (подготвен от Център за защита правата в здравеопазването):

1. ……. – предназначен за лечение на болни с идиопатична пулмонална фиброза и за втора линия терапия на някои видове недребноклетъче рак на белите дробове. Първоначална регистрация – 2015 година.

2. ……….  – предназначен за лечение на болни с идиопатична пулмонална фиброза. Първоначална регистрация – 2011 година.

3. ………. – предназначен за лечение на болни с астма и болни с грануломатозен васкулит с полиангиит. Първоначална регистрация – 2015 година.

4. ………. – предназначен за лечение на болни с хроничен улцерозен колит(ХУХК) и болни с болест на Крон. Първоначална регистрация – 2013 година.

5. ………. – предназначен за лечение на болни с хронична лимфоцитна левкемия и втора линия на болни с фоликуларен лимфом. Първоначална регистрация – 2013 година.

6. ………… – предназначен за лечение на болни с хронична миелоидна левкемия с позитивна филаделфийска хромозома и болни с остра лимфобластна левкемия. Първоначална регистрация – 2012 година

7. ………… – предназначен за лечение на болни с метастатичен колоректален карцином и болни с неоперабилни стромални тумори на стомашно-чревния тракт. Първоначална регистрация – 2015 година.

8. ………… – предназначен за лечение на болни с неоперабилни мекотъканни саркоми. Първоначална регистрация – 2016 година.

9. …………. – предназначен за лечение втора линия на болни с хронична миелоидна левкемия отрицателна Филаделфийска хромозома и болни с остра лимфобластна левкемия. Първоначална регистрация – 2014 година

10. ………… – предназначен за лечение на болни с меланома в това число и с метастази, болни с бъбречно-клетъчен карцином и болни със сквамозен недребноклетъчен рак на белия дроб. Първоначална регистрация – 2005 година.

11. ………….. – предназначен за лечение на болни с Естроген позитивен, ХЕР-2 негативен рак на гърдата. Първоначална регистрация – 2015 година.

12. ………….. – предназначен за лечение на болни с хронична лимфоидна левкемия. Първоначална регистрация – 2015 година.

С Решението на НСРЦ голяма част от болните се лишават от достъп до животоспасяващи лекарства, но дори и малцината, които ще получават ще трябва всеки път да ходят до няколко болници в София, Пловдив или Варна. Лекарите в останалите болници, в това число университетски болници и всички Комплексни окнологични центрове КОЦ са лишени от правото да изписват и проследяват лечението на своите пациенти до края на 2020 година.

Националния съвет по цени и реимбурсиране не е публикувал тези решения, а само списъка със забранени за изписване лекарства. От сайтът на съвета, разбираме, че за всяко от тях се допуска предварително изпълнение, тоест дори и някой да обжалва решенията, то жалбата няма да спре изпълнението.

С уважение: Пенка Георгиева

Пациентски организации „Заедно с теб”

Асоциация за репродуктивно здраве, бременност и грижи за децата „Усмихни се”

Алианс на трансплантираните и оперираните АТО „Бъдеще за всички”

Асоциация на пациентите със сърдечно-съдови заболявания

Следвай ме – Здраве

Как котката удължава живота на човека?

0
Учени обясниха, как котките лекуват и принасят огромна полза за здравето на своите стопани. Котешкото мъркане подпомага зарастването на рани. Те мъркат в диапазона на специални терапевтични вибрации. Средностатистическата котка мърка в честота от 25 до 150 херца. Точно това е честотата, при която най-добре се възстановяват мускулите и  костите на котките. Оазва се обаче, че точно този диапазон е подходящ  и за възстановяването на човешките мускули, сухожилия и кости. Така, мъркащите котки могат да подпомагат зарастването на счупени кости, да възстановяват разтегнати сухожилия и дори да регулират дишането на страдащи от заболявания, свързани с недостига на въздух. Котките намаляват количеството на стреса в живота ни. Изследвания показват, че стопаните на тези пухкави създания проявяват много по-малко симптоми на стрес от тези, които нямат.  След тях се нареждат стопаните на кучета. Във всички случаи, най-уязвими от него са хората без домашен любимец. Освен това, мъркащите създания мога да намалят до 40%  възникване на сърдечен пристъп. До тези изводи са стигнали учени от  университета в Минесота (САЩ) след дългогодишни проучвания.   Следвай ме – У дома

София в грипна епидемия до две седмици

0

В София грипна епидемия ще бъде обявена до една – две седмици. Заболелите към момента само в рамките на една седмица досдтигнаха 48 000 човека, съобщи проф. Тодор Кантарджиев. Той е национален консултант по микробиология и директор на Националния център за заразни и паразитни болести.

Нивата на заболеваемост показват, че скоро епидемия ще бъде обявена още в София – област, Пазарджик, Смолян и Сливен.

Епидемия вече беше обявена от събота в Пернишка област, където учениците са във ваканция до сряда включително. Планонвите операции са спрени, не се извършват детски и женски консултации и имунизации. Това е мярка за спиране на разпространението на заразата.

Преобладаващият щам е пандемичният, популярен повече като свински.

За разлика от острите респираторни заболявания, грипът поваля за часове, от тях се отличава с болки в ставите и мускулите.

Проф. Кантарджиев призова хората да не се самолектуват, а да отидат на лекар, за да си спестят усложнения.

Държавният здравен инспектор д-р Ангел Кънчев обяви, че епидемия в цялата страна се очаква в края на януари и началото на февруар

Следвай ме – Здраве